Reklama

Pacienti a lékaři spolu neumí komunikovat

Mezi lékaři a jejich pacienty stále existuje komunikační bariéra. Zdravotníci mají sice k dispozici více nových a lepších léků a postupů, ale často zapomínají s pacienty mluvit, upozorňují odborníci.

"Medicína, jak se žene tou technologickou cestou, tak zapomíná na to, že její hlavní úkol je pomáhat trpícímu člověku a ne jen bojovat s chorobami," řekl ČTK psychiatr Radkin Honzák.

Terapeutka Lenka Šimková z Institutu pro systemickou zkušenost vidí komunikační problém v tom, že lékař udělá diagnózu velmi rychle a dál už vlastně nepotřebuje s pacientem mluvit. Doktoři by podle ní měli léčit nejen nástroji a medikamenty, ale také slovem. Lékař však za to, že použije to nejcennější, co v terapii je, to jest lidské slovo a svou účast, nic nedostává, domnívá se Honzák. Lidé si podle něj svých lékařů příliš neváží, jejich společenská prestiž je "naprosto ničemná" a komunikační bariéra se tím prohlubuje.

Oba odborníci vidí problém i v používání žargonu. "Lékaři málo vysvětlují, případně vysvětlují odbornou terminologií. Nejsou zvyklí na to, že tomu člověku je potřeba to vysvětlit několikrát," poznamenala terapeutka. Laik podle ní ale není schopen zapamatovat si napoprvé více odborných informací. Podle Honzáka pacientovi navíc dělá dobře, že s ním lékař hovoří jako rovný s rovným, a proto nepřizná, že mu nerozumí. Dokud komunikační zádrhele nepřerostou v konflikt, tak to vypadá, jako že je všechno v pořádku. "A jednoho krásného dne to v pořádku není," podotkl psychiatr.

Typickým případem byl podle něj případ ortopeda, kterého v březnu zastřelil jeho pacient, nespokojený s provedenou operací. "Všichni měli pravdu, akorát se nedokázali domluvit. Ten pacient měl pravdu, že se necítí dobře a ten ortoped měl pravdu, že je to technicky naprosto dokonalé. A to je ten rozdíl - vnímání celého stavu tím postiženým a tím technologem," vysvětlil Honzák.

Reklama

Složitost situace si uvědomují i někteří doktoři. "Sami vnímají, že se s tím pacientem nějak nedovedou dohovořit. Je to dlouhá cesta, kterou by si mohli ušetřit, kdyby se hned na tom začátku lépe dohodli," míní Šimková. Lékař by podle ní měl umět pacientovi nabídnout vždycky nějakou alternativu a neopustit ho v okamžiku, kdy jsou všechny možnosti vyčerpány. "Zdravotníci jsou cvičeni na to, aby uměli léčit a vyléčit toho pacienta. Ale už nejsou cvičeni na to, aby s tím pacientem uměli projít i tou situací, kdy léčba selže," uzavřela terapeutka.

Markéta Hrdoušková - ČTK

Reklama

Komentáře

Aneta (Po, 22. 9. 2003 - 16:09)
Souhlasím a zdá se mně,že čím více má lékař titulů,tím má více arogance.Mně jistý pan přednosta kliniky naordinoval troje antibiotika a na můj dotaz,jaké mám výsledky vyšetření dotčeně řekl,že mně to může být jedno,přestože jsem zdravotník.Od té doby jsem u něj nebyla,léčím se u jeho kolegy,který má před jménem "pouze" Mudr.,ale vše mně ochotně vysvětlí.
Přeci jenom je mladší a ví,že už dávno není komunismus...
pep (Ne, 14. 9. 2003 - 12:09)
Mam pocit, ze doktori stale vice a vice lpi na tom, aby byli co mozna nejvetsi autoritou. Nejenom, ze se snazi ziskat svuje ztracene spolecenske postaveni politickym tlakem (ta jejich komora) a snahou cim vic penez za tu praci dostavam tim si me budou vic vazit.
Byl jsem v nemocnici nekolikrat a takova arogance k pacientum a k nizsimu zdravotnimu personalu - to jsem jeste v zadnem jinem oboru nevidel. A neni to jen pripad jednoho nebo dvou lekaru. Myslim, ze to maji neco jako svou vlastni kulturu. Mozna jsou vyjimky...
V kazdem pripade by vetsi mira skromnosti neskodila. Myslim si ze obycejny clovek si vazi vic takovych hasicu nez doktoru.
Lekarska prisaha dnes asi zni: "Ja jsem doktor a kdo je vic!"
Pepa S
Petr (Ne, 14. 9. 2003 - 15:09)
Souhlasím s komentářem - komunikovat neumí hlavně lékaři, protože to jsou oni, kdo tzv. drží trumfy. Asi hlavní problém pro ně je, pochopit, že doba se mění a díky internetu je možno si řadu poznatků ověřit. Zapomínají, že často proti nim nestojí babička z Horní Dolní, ale člověk, který také něco ví. Ale takové oni prý nesnášejí úplně nejvíce.
Edita -Dansko (Čt, 10. 5. 2007 - 08:05)
ani tady neni velky rozdil,sice se tady vsude a vsen tyka,a tituly se nepisou na kazdou zed...ale komunikace,a vysvetleni neco pacientovi,je asi ztrata casu.myslim ze je to dnes vsude,pravda ,chapu.je cim dal vic ,min casu na pacienta,ale slovo a dobra rada prece nestoji tolik casu a penez.ale je pravda,tady v Dansku,moc arogance jsem nezazila,ale i tak ,cloveku chyby slovo a vysvetleni diagnozy.
Edita -Dansko (Čt, 10. 5. 2007 - 08:05)
ani tady neni velky rozdil,sice se tady vsude a vsen tyka,a tituly se nepisou na kazdou zed...ale komunikace,a vysvetleni neco pacientovi,je asi ztrata casu.myslim ze je to dnes vsude,pravda ,chapu.je cim dal vic ,min casu na pacienta,ale slovo a dobra rada prece nestoji tolik casu a penez.ale je pravda,tady v Dansku,moc arogance jsem nezazila,ale i tak ,cloveku chyby slovo a vysvetleni diagnozy.
jitka (Ne, 30. 12. 2007 - 16:12)
Musím reagovat na článek i Vaše diskuze. Je pravda, že někteří lékaři prostě s lidma jednat neumí. Pohybují se ve světě lékařské terminologie, a někdy je už ani nenapadne český ekvivalent ke slovům, které používají. V dnešní době se už ale všude používají informační letáky, které si pacient může v klidu přečíst, existuje internet a mnoho dostupné literatury. Je pravda, že babička z Horní Dolní si asi informace na internetu nevyhledá, ale má možnost říct dokorovi, že tomu nerozumí, jestli by jí mohl ještě něco vysvětlit. To už pak záleží na člověku než na profesi, ne? Kdyby měl doktor každému dopodrobna vysvětlovat naprosto všechno, tak v čekárnách prosedíme několik hodin navíc. Je zde prostě blbá situace v tom, že doktorů není na odděleních tolik, kolik by bylo potřeba a nemůžou prostě zvládat všechno najednou.. A názory pana psychiatra Honzáka mi příjdou směšné!
Tom (Ne, 30. 12. 2007 - 18:12)
jitko, já jsem někde četl, že někteří lékaři dokonce ani moc s pacienty nechtějí komunikovat, aby to nesnižovalo váhu a důstojnost jejich stavu. A že hlavní část péče o pacienty (teď myslím v nemocnicích) má ležet na sestřičkách. Teď nemyslím zákroky, ale asi něco v tom smyslu - "moc se s pacienty nevybavovat". a je pravdou, že řadě pacientů propouštěných z nemocnice řeknou, že jim to vysvětlí obvodní lékař.
Já jsem dlouhodobý pacient se střevama a myslím, že mohu posuzovat, jak mají snahu něco vysvětlovat. Některá rozhodnutí, která ovlivní život Ti oznámí jenom tak "mimochodem", když třeba ležíš nahá na vyšetřovacím stole atd. Varianta, že si s Tebou lékař sedne v důstojném prostředí, abys byl aspoň trochu rovnocenný partner je skoro mizivá.
zdravuška (Po, 31. 12. 2007 - 04:12)
Musím potvrdit,že Tom má pravdu.Velice často se stane,že pacient přijde z nemocnice a neví ani,že si má nechat odebrat krev na kontrolní vyšetření a pokud si toho nevšimne ani praktik,tak holt má smůlu.Zbývá už jedině sestra,která mu to sdělí.Doktoři/praktici/ se sice s lidmi vybavují,ale málokdy o tom,co je třeba :=)),čímž zpomalují průběh ordinování a pacienti pak nadávají sestrám :=((
P.S no,taky si potřebuje sehnat levného zedníka/myslím ten uštvaný lékař/.
Pejrak (Pá, 10. 9. 2010 - 08:09)
JaKuCH
moje zkušenosti (Pá, 10. 9. 2010 - 13:09)
Já tam raději moc nechodím,snažím se pomoci si sama.Ale když přece jen musím,tak se setkám většinou s nadřazeností,protože oni jsou vystudovaní odborníci,kdo je víc. Když odcházím od lékaře s receptem o kterém vím,že mě neudělá dobře,tak mě to natolik odradí,že tam zase hodně dlouho nejdu.A starosti máme přece všichni. Některé lékaře si asi budeme muset vychovat.Přeji jen dobré lékaře.
Blanka (Pá, 10. 9. 2010 - 14:09)
Tu aroganci snad mají na medicině,jako nepovinný předmět.
Iva (Pá, 10. 9. 2010 - 17:09)
Tu aroganci snad mají na...No já nevím ,ale já takovou zkušenost nemám,vždycky se zeptám na co potřebuji a vždycky je mi odpovězeno,či vysvětleno,když se budete bát,mlčet a tvářit se jak telata,tak vám opravdu nikdo nic neřekne,když si jsem jistá ,že mi lék z receptu udělá špatně,tak to prostě doktorovi jasně řeknu a budu požadovat jiný lék.
Jerry (So, 28. 5. 2011 - 12:05)
Začínám mít hodně negativní postoj vůči doktorům. Máte pravdu.. jejich arogance je někdy skutečně napováženou. Jistě, jsou to "páni doktoři".. šest let studují jeden z nejnáročnějších oborů, ale přitom je z nich minimálně polovina úplně mimo! Jednou je člověk za pitomce, protože se zdravotním problémem přišel pozdě, v opačném případě je za simulanta, který ho jen zdržuje od práce. Pokud zjistí určitý zdravotní problém, raději předepíší pacientovi tunu léků a zakáží mu všechno co jde, i když to v mnoha případech vůbec není potřeba.
když je pacine… (Po, 10. 11. 2014 - 09:11)
No já nevím ,ale já...mlčí a tváří se jak tele - protože není schopen se bránit.
(např. zavalené špinavé zedníky museli omýt jejich příbuzní - zdravotní personál se jich štítil a omítal je ošetřit)
Lidský život nemá cenu? Ať přežijí jen silní?
V pořádku. Ale proč máme zdravotníky platit?
!!! (Po, 10. 11. 2014 - 09:11)
A to furt chtějí přidat! Za co? Akorát ždímají pacijenty a je jim jedno zda budou mít po zaplacení léků ještě co žrát! 3/4 léků jsou naprosto neúčiné jenom aby je každý musel brát co nejdéle a jak doktoři tak lekárníci a farmaceutické firmy co nejdéle vydělávali a pacijent je jim úplně u prdele!
Lékařské zprávy (Čt, 13. 11. 2014 - 20:11)
mohou být někdy neuvěřitelně stručné. Po operaci ruky jsem po 14 dnech přišel na kontrolu a text zprávy o této kontrole zněl: "Stehy ex".
Jan (Út, 28. 12. 2021 - 20:12)
Velice mně vadí, jak se někteří, (většina), lékařů chová k nám obyčejným, hloupým pacientům. Tedy, alespoň se k nám tak chovají, jako k méněcenným. Když chci s lékařem konzultovat svůj zdravotní stav, mám tedy svůj názor, vždy mi odpoví "Vy jste ňákej chytrej", nebo mlčí, na moje dotazy neodpovídá a řekne abych přišel za 14 dní. Kdyby se takto např. automechanik, prodavač, řemeslník ....choval ke svému zákazníkovi, tedy třeba k lékaři-to by bylo stížností!!! To je ve škole učí k aroganci? Nebo si myslí, že jsou polobozi? Bohužel mám velmi špatné zkušenosti s lékaři. Proč se my pacienti nebráníme? Protože nás něco bolí, je nám zle, a proto nejsme schopni se bránit. To je proč jsou tzv. "na špici" a zneužívají toho. Léčí podle jakéhosi manuálu, tedy, jsi stroj, možná snad člověk, no a uvidíme, zda léčba zabere. Když ne, tak je to tvoje chyba, protože: jsi obézní, nebo kouříš, nebo piješ kávu, nebo piješ pivo, nebo jíš bůček, nebo málo sportuješ (když sportuji hodně, jsem závodník), tak přeháním svoji aktivitu, ...tedy, vždy si najdou proč, ale neuzdraví tě. Jen léčí. A to je ono. Léčba může trvat třeba celý život. Uzdravení je nezajímá. Prostě komunální služba. Buď se to povede, a pak všichni pějí slávu, nebo nepovede, a pak za to doktor nemůže. Protože piješ, kouříš....atd. viz. výše. Ahoj.
! (Út, 28. 12. 2021 - 21:12)
Smyslem zdravotnictví je léčit, nikoli vyléčit. Vyléčený pacient je pro farmaceutické koncerny bezcenný, protože nepotřebuje žádné léky, a tudíž nepřináší žádný zisk.
J. (St, 29. 12. 2021 - 10:12)
Zazila jsem, ze nam ucitel - lekar rekl: "Vyleceny pacient, ztraceny pacient". Medicina se posunula od dob, kdy byli doktori placeni za to, ze udrzovali lidi ve zdravi.
! (St, 29. 12. 2021 - 11:12)
Ve starém Egyptě byl panovníkův lékař placen pouze v době, kdy byl panovník zdráv. Pokud onemocněl, musel se lékař pořádně snažit, aby se vládce uzdravil. Bohužel, v našem systému je to naopak, proto přinášejí největší zisk chroničtí pacienti.
Reklama