Tibetská kniha mrtvých

"Tibetská kniha mrtvých" hovoří o mezibytí, kterým po smrti procházejí všechny bytosti, a cituje rozcházející se názory různých autorů, pokud jde o délku jeho trvání. Někteří udávají 7 dní, jiní až 49 dní, jako je tomu v Tibetské knize mrtvých.

Pokud duch zemřelého člověka touží příliš po pozemském těle a světských radovánkách, může se stát, že se nedokáže včas odpoutat a dostat do správného barda a nebude mít tedy čas na zpracování poznatků z pozemského života. Nebude ale také schopen zvážit, jaký úkol potřebuje vyřešit v dalším pozemském životě, a tím pádem ani nemůže spočítat, kdy, kde a komu se má narodit. Narodí se tedy kdykoli, kdekoli a komukoli. Podle východní filozofie má sice veliké štěstí, pokud se narodí zrovna jako člověk a ne v nějaké horší podobě, ale stejně tím moc nevyhraje. Neřeší svým životem žádný úkol, chová se každou chvíli jinak, připadá nám nevypočitatelný. Prožívá zbytečný život zbytečného člověka. S takovým člověkem mnoho nenaděláme. Nelze s ním pracovat pomocí astrologických metod, nereaguje nebo reaguje velmi zvláštně například i na klasickou akupunkturu.



Za úvahu také stojí sebevrazi. Podle východní filozofie má člověk pro svůj pozemský život určeno 120 časových jednotek. Do patnácti let, tedy po dobu dětství, odpovídá jedna časová jednotka jednomu roku. Zhruba v patnácti letech - v pubertě - bere člověk život do svých rukou a záleží pouze na něm, zda jedna časová jednotka bude trvat pět minut, rok nebo déle. Sebevrazi neodžijí větší nebo menší část času, určeného k pozemskému získávání zkušeností. Podle východní filozofie se proto musí vrátit a tuto část života si dožít v příštím (třeba jenom krátkém a někdy velice krutém) životě.


Pro úplnost se ještě podíváme na bardo. Bardem jsme si zjednodušeně nazvali období, kde jedinec zhodnocuje zkušenosti minulého pozemského života a připravuje se na život budoucí. Bardo ovšem není označením pouze tohoto jediného období.

V knize o životě významného středověkého tibetského mnicha Milarepy hlavní hrdina mnich Milarepa vysvětluje:

"Principem nauky o bardu je stavění tváří v tvář. Učí, že každý člověk zažije veliké čiré světlo při odchodu z pozemského těla, že každému svitne na kratičkou dobu tento přechodný, ale přirozený stav, který je jeho pravou podstatou. Je-li na tuto zkušenost před smrtí včas upozorněn a není-li jeho mysl příliš zatemněna, může v něm zůstat buď již trvale, je-li způsobilý, a není-li, vrátí se očištěn z vyšší úrovně bytí, aby zde znovu působil pro blaho ostatních."

Tibetská kniha mrtvých nám k tomu dodává, že slovo bardo, doslova "uprostřed (bar) dvou (do)" nebo "mezi dvěma", chápeme jako telozofickofyzikální kategorii jak ve smyslu prostorovém, jako větší či menší prostor či mezeru mezi jakýmikoli dvěma věcmi, tak ve smyslu časovém, jako delší či kratší pauzu či interval mezi jakýmikoli dvěma událostmi či stavy.


Ve skutečnosti všechno, co kolem sebe v daném místě a okamžiku vnímáme, v sobě obsahuje tuto vlastnost "něčeho mezi něčím".


Tibetská kniha mrtvých mluví o těchto bardech:


1) Skje-gnas bar-do neboli "stav místa či procesu rození", čímž se rozumí interval mezi spojením spermatu s ženským vajíčkem v matčině lůně a okamžikem příchodu jedince na svět, tedy období těhotenství.


2) Skje-ši bar-do neboli "stav mezi zrozením a smrtí", čímž se rozumí celé období právě prožívané fyzické existence, tedy mezičas existence jedince, která je pro nás v současné době aktuální.


3) Rmi-lam bar-do neboli "stav snění", čímž se prakticky rozumí doba spánku od večerního ulehnutí do ranního procitnutí s jemu vlastním stavem podvědomí a nadvědomí.


4) Bsam-gtan bar-do neboli "stav pohroužení či soustředění mysli" při meditaci, kdy rovněž dochází k určitým kvalitativním posunům ve vědomí.


5) Čhi-khai bar-do neboli "stav okamžiku smrti", čímž se rozumí interval od chvíle, kdy jedinec začne umírat, až do okamžiku, kdy u něho dochází k oddělení Ducha od těla. Tento interval, představující první fázi posmrtného mezibytí, trvá podle Knihy mrtvých zpravidla tři a půl dne, tj. půl týdne, a je charakterizován stavem úplného bezvědomí.


6) Čhos-ňid bar-do neboli "stav (zakoušení) pravé či konečné podstaty (všech jevů)", čili poznávání vlastní prapodstaty, vlastního prabytí, nastupující po definitivní smrti, kdy se člověk postupně probírá k novému, zbystřenému vědomí a získává "duchové (nehmotné) tělo". V tomto stavu, představujícím druhou fázi posmrtného mezibytí, prožívá zemřelý věci novým způsobem. Tato fáze bývá také někdy nazývána první fází posmrtných prožitků. V prvních sedmi symbolických dnech pokojná (ži-ba) a v následujících sedmi dnech hněvivá (khro-bo) božstva mu zrcadlí jeho vlastní mysl.


7) Sri-hai bar-do neboli "stav vznikání" je poslední ze tří fází posmrtných prožitků, zaujímá delší čas a je charakterizována zpočátku jako zamezení znovuzrození cestou "uzavření brány lůna" a posléze přípravami na nové zrození (převtělení) a pozemskou existenci.


O důležitosti stavu mezi zrozením a smrtí docela jistě nepochybujeme, ovšem nemusí být zcela zřejmý význam stavu snění. Při přílišném zatížení vědomí totiž dochází k ventilaci problémů do podvědomí a nadvědomí. Podvědomí i nadvědomí přebírají starosti vědomí a při správném životě pomáhají k jejich řešení. Mnoho lidí udává, že právě ve spánku vyřešili problém, nad kterým si již velmi dlouho lámali hlavu. Řešení problémů v tomto stavu se lze naučit, ovšem musíme mít stále na mysli, že stav snění je obdobím odpočinku jak pro fyzické tělo, tak pro Ducha, a budeme-li přetěžovat kteroukoli část, může se nám to ošklivě vymstít.


Takže se dostáváme k závěru, linoucímu se jako zlatá niť celou východní filozofií a samozřejmě i tradiční čínskou medicínou, která z této filozofie vychází - pro dosažení Konečného Cíle je nutné sladit všechny stavy barda, prožívat jednotlivá období existence v harmonii a souladu se vším kolem nás, ať už to nazveme Vesmírem, Bytím či jinak. Z toho nám pak jednoznačně vyplývá, že pro spokojenost a zdraví člověka je důležité nepodceňovat jednotlivá období života (což se například občas stává mnohým z nás u spánku).


Pro život jedince je důležité prožívat všechna barda tedy i Bsart-gtan bar-do neboli "stav pohroužení či soustředění mysli" při meditaci, kdy, jak jsme si již uvedli, dochází k určitým kvalitativním posunům ve vědomí. Na Východě tím myslí meditaci, křesťané zase znají pojem usebrání a modlitba. Tento stav často přehlížíme, nemáme na něj čas. Ovšem vynechání jakéhokoli stavu je vždy nebezpečné. Hovořili jsme již o následcích přeskočení posmrtných stavů. Vynechání stavu pohroužení či soustředění mysli není na první pohled tak tragické, nicméně opět dochází k disharmonii, která se může projevovat v různých formách, od problémů psychických až po tělesné poruchy.



zdroj: Eva Joachimová - Cesta bílého jestřába

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (32)

  • Obrázek uživatele Šnajdr Jan
    Šnajdr Jan (anonym)

    děkuji,každý máme své idee, ................v Tibetu jsem byl asi 6 týdnů a dosud jsem si neujasnil názor o tomto "světě". Asi jsem na knihu mrtvých nezralý...i když poslouchám "oooo mani pane hung"....taschi.....

    Črv 29, 2004
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    takze opravdu existuje?je nebezpečná???

    Lis 14, 2006
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    ÓM MANI PADME (TIBETSKY PEME) HÚM . ÓM KLENOTE V KVĚTU LOTOSU.... 6 týdnů je sakra málo!

    Pro 31, 2006
  • Obrázek uživatele jirka
    jirka (anonym)

    a hele odborník. kerangi cenla kare šugijo? nge minla jirka sergijó. krerang kchepa čenbo jorepe? ngaran togcam poge šingiju.

    Led 03, 2007
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    jeeehehehee, to je dobry! :D a co to znamena?

    Led 03, 2007
  • Obrázek uživatele Jirka
    Jirka (anonym)

    Tomu třeba budeš rozumět : Ty jsi vůl. Ps. promiň

    Bře 19, 2007
  • Obrázek uživatele kraska.andel"seznam.cz
    kraska.andel"se... (anonym)

    ahoj,chtela bych se timhle jazykem naucit...budu ráda kdyby ste mi nedko o tom neco napsal nebo rekl kde to mam najit...dekes...piste pls na email kraska.andel"seznam.cz

    Čer 16, 2007
  • Obrázek uživatele alena
    alena (anonym)

    říkejte si co chcete, ale mě to pomohlo. nemám už ze smrti strach. Když jsem si poslechla Knihu mrtvých. Je to zajímavé, osvobozující

    Led 04, 2008
  • Obrázek uživatele kiute
    kiute (anonym)

    Ve své úctě k nepoznanému se hluboce klaním poznanému a jsem rád, že cesta mezi životem a smrtí je naplněna. Teď jen záleží, jak dalece jsme schopni přijmout poznání. Hlupákům tato cesta se vzdaluje, ale každý může znovu vykročit k poznání, to je jediný směr a cíl, zdravím a přeji krásný den, dny, ..., smrt je to, co Nás všechny čeká.

    Črv 04, 2008
  • Obrázek uživatele JOHANZ
    JOHANZ (anonym)

    JAK PŘEDVÍDAVÁ SLOVA smrt je to co nás čeká ale co nás čeká doopravdy a kdo jsme to my a co tady máme za úkol ? to je otázka pro mladé ,kteří se ještě ptají....

    Črv 04, 2008
  • Obrázek uživatele Ondra
    Ondra (anonym)

    To jsou nesmysly... jaky budouci zivot?? Kde by se braly ty duse?? Blbosti - neverim tomu

    Srp 10, 2008
  • Obrázek uživatele kiute
    kiute (anonym)

    Vzkaz pro Ondru, duše?, kde se berou, je 7 dimenzí nad námi a 7 dimenzí pod námi. Zkus se naučit cestovat v ASTRÁLU, pak změníš názor, myšlení a vše kolem tebe budu úplně jiné, vše začneě chápat jinak, je to cesta k osvícení. Přeji krásný den. KF

    Zář 18, 2008
  • Obrázek uživatele Petr
    Petr (anonym)

    vzkaz pro kiute. Vy umite astralne cestovat?

    Říj 11, 2008
  • Obrázek uživatele didis
    didis (anonym)

    ahojky, muzete nekdo napsat rady, jak se naucit astralne cestovat,popripade vase zazitky, zkusenosti a rady, driv jsem to hodne zkousela, ale bohuzel bez uspechu.....

    Říj 11, 2008
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    ahoj didis, zkus se mrknout na astral.cz Neco jsem tam o tom cetl.

    Říj 13, 2008
  • Obrázek uživatele San
    San (anonym)

    Nejednoů jsem mjel možnost astrálně cestovat,né všem se to ale napoprvé podaří,trpělivost je pevným základem-pro více na mým mejlu-zicang"seznam.cz

    Říj 22, 2008
  • Obrázek uživatele kiute
    kiute (anonym)

    Přeji krásný večer, ohledně astrálního cestování, někdy v 17 letech jsem se začal o tento fenomen zajímat a dnes, když mám již kolem 60 let, tak mohu napsat, že se mi to opravdu podařilo a daří. Je nutné být ale velmi opatrným a obezřetným, neboť nic není zadarmo. Pouze mohu napsat, že pokud něco nevím a dostanu-li souhlas od nadřízené osoby, je možné se spojit třeba s bytostmi z Agharty. To je ale na dlouhé vysvětlování, je třeba se naučit jednu pozici z jógy a pak, pokud to student vydrží, může i astrálně cestovat. kiute

    Feb 23, 2009
  • Obrázek uživatele NEJEDLA
    NEJEDLA (anonym)

    MAM STRACH ZE SMRTI PROČ ČLOVĚK SE NARODI UŠ TIM TRPI A STEJNĚ STOHO ŽIVOTA NIC NEMA TAK NACO ŽIJEM CHAPU DĚTI A UŽIVANI NIGDO ZNAS NEVI CO JE PO SMRTI A SPOMIKY STEJNAK ZNYZI

    Lis 30, 2009
  • Obrázek uživatele Pepinoo
    Pepinoo

    ahojky, muzete nekdo napsat...Pro astrální cestování je nejlepší využití spánku. Ve spánku vystupuje astrální tělo samovolně a je to bez jakéhokoliv rizika. Jde o to, provádět každý večer před usnutím v myšlenkách cestu. Ale cestu se vším, co k tomu patří, sledováním jednotlivých kroků, pozorováním okolí, nejlépe na nějaká dobře známá místa kvůli ověření. Ve spánku vystupuje astrální tělo a jde tam, kam je mysl nasměruje. Po nějaké době pravidelného úsilí se začne rozjasňovat...... A když už je tu o Tibetské knize... nejlepšé pžeklad co znám je zde. http://b-texty.wz.cz/bardo.pdf

    Lis 30, 2009
  • Obrázek uživatele tomana jaroslav
    tomana jaroslav (anonym)

    nemaz o tom ani paru si len oblbovak byt tebou sa stratim

    Bře 11, 2011
  • Obrázek uživatele Marek
    Marek (anonym)

    Ty karmy a kastování mi v hinduismu a buddhismu celkem vadí. Život jedince prostě skončí a hotovo, činy jsou záležitostí právě ukončeného bytí. Případné oddělené vědomí by na tom všem už mělo být nezávislé.

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Ivan
    Ivan (anonym)

    Ty karmy a kastování mi v...To bys to měl moc jednoduché. Ale ono to rak není... Tibetská kniha je vynikající pomůcka, aby se člověk neztratil v bardu, a šel tam,kam má. Problém je v tom, že člověk musí být s touto knihou, a duchovní praxí obeznámen již za života. Pokud nebyl, tak vaše předčítání neuslysi, a ani mu nebude rozumět...

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Marek
    Marek (anonym)

    To bys to měl moc...Hmm, tak to v tom bardu bude pořádná tlačenice...

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Ivan
    Ivan (anonym)

    Hmm, tak to v tom bardu bude...Tak to nemůžeš brát :-) každý se dostane tam, kam kvalitativně patří.

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Marek
    Marek (anonym)

    Tak to nemůžeš brát :-)...A to právě na těhle karmách nemám rád, tu determinovanost a hierarchizaci dle měřítek, která jsou konstruktem lidské mysli za života. "Moje bardo" se nějakými lidskými měřítky a konstrukty jako je etika, chování za života atd. neřídí. Nevím, proč přenášet aspekty života do posmrtného bytí. S tělem zaniká paměť, zkušenosti atd. Pokud po smrti něco přežívá, tak je to oproštěno od životních osudů, v podstatě to už vlastně ani není součást nějakého dřívějšího "já".

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Karel
    Karel (anonym)

    A to právě na těhle...Na to se právě názory různí. A to tak že velmi. Co ti říká termit "astrální cetování" .Neplést s análním, to je něco jiného :-D

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Marek
    Marek (anonym)

    Na to se právě názory...Tady to vypadá na velké rizoto, o tom psát raději nebudu, takový suvenýr nejsem...

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Ivan
    Ivan (anonym)

    A to právě na těhle...Vidím, že o tom moc nevíš. Potom se těžko vede diskuze. Ano, jak jsi žil,cos praktikoval, je primárně rozhodující, co a jak bude potom. Celý svět a vesmír a duch. Sféry, je jen o kvalitě energii, a napětí, a reakcích na ně. Čím vyšší vibrace a její ukotvení ve fyzickém těle, tím lépe.

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Marek
    Marek (anonym)

    Vidím, že o tom moc...Nevím, ale rád se poučím, učený z nebe nespadl. Tady se ale diskuze asi povede opravdu těžko, jelikož se rozcházíme už na samotném začátku. Tak ahoj, no, nechtěl jsem vyrušovat...

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Ivan
    Ivan (anonym)

    A to právě na těhle...Vidím, že o tom moc nevíš. Potom se těžko vede diskuze. Ano, jak jsi žil,cos praktikoval, je primárně rozhodující, co a jak bude potom. Celý svět a vesmír a duch. Sféry, je jen o kvalitě energii, a napětí, a reakcích na ně. Čím vyšší vibrace a její ukotvení ve fyzickém těle, tím lépe.

    Bře 05, 2016
  • Obrázek uživatele Karel
    Karel (anonym)

    Zajímavý je překlad Tibetské knihy mrtvých - Bardo Therol - vyanž Universálií, společností českých hermetiků v roce 1938. Je volně na netu v PDF. http://b-texty.wz.cz/bardo.pdf

    Bře 10, 2016
  • Obrázek uživatele Leoš
    Leoš (anonym)

    Dnes je den za svobodný Tibet, tak všichni nezapomeňte vyndat vlaječky z okna a svolat se na shromáždění přes čínské mobily, a to by bylo, aby se Peking nechytil za rypák :-)

    Bře 10, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama