Reklama

Oidipův efekt - sebenaplňující proroctví

Podle mytologie bylo Oidipovi předpovězeno, že zavraždí svého otce a ožení se s vlastní matkou. Věštba se po sérii katastrof naplnila. Vědci vyzkoumali, že i ve skutečném životě mají proroctví tendenci se naplňovat.

Robert Rosenthal provedl v 60. letech výzkum, na jehož začátku bylo učitelům řečeno, že psychologické testy ukázaly, že nadání a možnosti některých žáků jsou vysoké, zatímco u jiných žáků nízké. Ve skutečnosti však byli žáci "nadaní" voleni zcela náhodně, podle tabulky náhodných čísel. Po jednom roce se ukázalo, že školní výkon dětí s takzvaným vyšším nadáním byl, měřeno standartními testy, významně lepší.


Po dvaceti letech dalšího výzkumu se vědci domnívají, že výkony ostatních lidí můžeme velmi ovlivnit svým očekáváním. Toto byste měli mít na paměti zejména u svých dětí. Věty typu: "Nevím, co z toho kluka jednou bude." "Kdyby byla aspoň hezká, když už není chytrá." určitě vašim dětem na sebedůvěře nepřidají a předem je zrazují od snahy po úspěchu.


Též myslete na to, že záporná očekávání jak u sebe, tak i u vašich spolupracovníků a partnerů pravděpodobně přinesou záporné důsledky. I když kladná očekávání ("myslím, že to dokážu", "dokážeš to!" ) úspěch nezaručují, zcela jistě zvyšují jeho pravděpodobnost.

Autor: mk

Reklama
Reklama

Komentáře

Sida (Ne, 16. 4. 2006 - 02:04)
Velká pravda.Energie takhle prostě funguje, mockrát jsem se o tom přesvědčila.U sebe i u jiných lidí.Síla myšlenky může být ohromná.
JOOO (St, 19. 7. 2006 - 16:07)
URČITĚ VŠECHNO FUNGUJE NA TOM CO VYŠLEME
Petr (St, 19. 7. 2006 - 18:07)
Neříká se tomu spíš Pygmalionský efekt ? Oidipův je spíš komplex a znamená něco jiného než sebesplňující proroctví.
Petra (So, 12. 5. 2007 - 13:05)
sebenaplňující proroctví a pygmalionský efekt jsou dva pojmy pro jedno a totéž, jinak souhlas se vším, pozor na to, co říkáme druhým
kristyna (Čt, 3. 1. 2008 - 14:01)
Nerika se Oidipuv efekt, ale komplex a je to neco totalne jineho, co se tyka spise incestu. Sebenaplnujici se proroctvi se jmenuje take Thomasuv teorem.
Reklama