Jak meditovat

Meditace je stav bez myšlení. Stav čistého vědomí bez obsahu.

Obvykle je naše vědomí přeplněné myšlenkami a mysl je v neustálém pohybu: pohybují se myšlenky, touhy, vzpomínky a přání. I když spíme, naše mysl pracuje, sní. Když ustane pohyb a zastaví se myšlení, žádné myšlenky se netoulají, nevznikají žádné žádostí, v nitru se rozhostilo ticho - toto ticho je stav meditace (Osho, 1991).

Jak meditovat

Najděte si pohodlnou polohu:

-    Sedněte si na židli, nohy opřete chodidly o podlahu, uvolněte kolena, ruce nechte nehybně v klíně.

-    Záda nejdříve vyrovnejte, hlavu rovně a volně nad páteří, vytáhněte se na­horu jako loutka a pak se lehce spusťte dolů, lehce nahrbte záda.

-    Volně se naklánějte ze strany na stranu a zepředu dozadu, dokud se váš trup nebude cítit vyváženě v bocích.

-    Zavřete ústa, dýchejte nosem a jazyk volně opřete o půnebí úst.

-    Jiná poloha může být v tureckém sedu nebo v kleče na měkkém polštáři.

Zůstaňte několik minut v kontaktu se sebou. Se zavřenýma očima se zaměřte na místo doteku se židličkou, polštářem nebo podlahou. Všimněte si, jak secítíte. Zaměřte se na ta místa, kde se jedna část těla dotýká jiné. Všimněte si pocitů v místech doteku. Všimněte si, kolik prostoru vaše tělo zabírá. Vnímejte hranice mezi svým tělem a prostorem kolem.

Několikrát se zhluboka nadechněte a všímejte si svého dechu. Všimněte si, zda je vaše dýchání rychlé nebo pomalé, hluboké nebo mělké a kam jde váš dech do těla (vysoko nahoru do vaší hrudi, blízko žaludku nebo do spodní části břicha). Nyní praktikujte přesouvání dechu z místa na místo, nejdříve dýcháním do hrudi, pak do oblasti žaludku, pak do dolní části trupu. Všímejte si, jak se vaše břicho roztahuje a stahuje. Toto hluboké dýchání je nejvíce uvolňující bě­hem meditace. Může to být napoprvé těžké, ale pokud to budete cvičit, bude to čím dál tím lehčí.

Během meditace zachovejte pasivní postoj. Pamatujte si, že když začnete po­prvé meditovat, budete mít hodně obtěžujících myšlenek, ale chvíle fixované pozornosti budou zvyšovat vaši schopnost nechat zatoulané myšlenky odejít. Netrapte se nad tím, zda děláte věci správně anebo dost dobře. Uvědomte si, že cokoliv se stane, má se stát.

Možná budete chtít strávit nějaký čas tím, že budete trénovat proces nevšímání si obtěžujících myšlenek. Několikrát se zhluboka nadechněte. Pokud máte ně­jakou myšlenku nebo vjem, představte si, že tuto myšlenku nebo vjem zavíráte do bubliny. Pak jen sledujte, jak tato bublina mizí. Taky si můžete představit, jak myšlenka nasedá na list a odplouvá proudem řeky.

Při některých meditacích, ve kterých upřeně nehledíte na určitý objekt, můžete za­vřít oči nebo je nechat upřené na určitý bod na zemi nebo na stěně. Pokračujte v me­ditaci tak dlouho, jak je vám to příjemné. Můžete začít jen s pětiminutovou meditací. Když si pak na meditaci více zvyknete, můžete mít chuť strávit v ní více času - do 20-30 minut dvakrát denně v pravidelně naplánovaném čase. Můžete si najít skupinu, se kterou budete meditovat pravidelně.

Zdroj: Ján Praško - Jak vybudovat a posílit sebedůvěru, nakladatelství Grada

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (12)

  • Obrázek uživatele zemiak
    zemiak (anonym)

    - v uvodnom texte od osho sa spomina zastavenie myslienok, v skutocnosti sa nezastavuju, iba sa im vnimanie tolko nevenuje, a oni prestavaju byt naliehave - predstavovat si nieco v meditacii, je len pomocka pre zaciatocnikov, v standardnej meditacii by

    Zář 27, 2011
  • Obrázek uživatele Jára Cimmerman
    Jára Cimmerman (anonym)

    Meditace nemusí být stav prostý jakékoliv myšlenky. Co je různých duchovních systémů, různých spolků a sekt, tolik je různých druhů meditačních technik. Jiné meditace mají buddhisti mahajanového směru, jiné zenoví, jiné theravadoví, jiné mají různmé směry jogy či duchovní alchymie, jinak meditují sufiové, jinak křesťanští mystici................................ Záleží na mnoha různých okolnostech.

    Říj 14, 2011
  • Obrázek uživatele 3.12.
    3.12. (anonym)

    jak meditovat?nejlépe si...A nemedituješ náhodou u svařáku?

    Pro 03, 2011
  • Obrázek uživatele taktak
    taktak (anonym)

    http://www.netopyr.717.cz/

    Čer 14, 2012
  • Obrázek uživatele Alena
    Alena (anonym)

    K meditacím jsem se dostala kvůli tomu, že mě vozila z práce záchranka skoro každý měsíc a půl s těžkými migrénami, doktoři nevěděli co se mnou. Tak jsem zkoušela rok vařit i makrobiotiku, ale s manželem jsme oba ohromně zhubli. Kniha Čínská studie mě přesvědčila o tom, že své zdraví máme ve svých rukách, ale stále jsem nevěděla, co mám dělat. Až jsem narazila na používání vnitřní léčivé síly, kterou máme každý v sobě a to mi pomohlo a to opravdu okamžitě. Od té doby (11 měsíců) nevím co je bolest hlavy a nebyla jsem ani jinak nemocná. Stejně tak s ní léčím i dvouletou dcerku i manžela. Funguje to doslova zázračně. Ohromně mi to uklidnilo i psychiku. Tuto léčivou sílu si můžete probudit tímto krátkým videem, jako já, stačí si to jen přát: http://www.nirmala.cz/archives/2676 Krásná příručka ke stažení zdarma, jak tato síla vlastně funguje, je zde: http://www.nirmala.cz/archives/2863

    Kvě 28, 2013
  • Obrázek uživatele Hitokage
    Hitokage (anonym)

    Meditace je skutečně vyprázdnění hlavy, ale neplést si ji s apatií a ignorací. Meditace je aktivní proces, ne pouze jak říká babička "čumění do blba". Při meditaci se mohou vyskytnout myšlenky, ale my je musíme vědomě odsunout. Jakoby je nechat plynout pryč, nechytat se jich. Právě to, že je vidíme, jak vznikají a zanikají, že pozorujeme svou mysl, to je meditace. Tak dosáhneme toho, že spatřime samotnou podstatu svého vědomí. Základní čístou přirozenost mysli.

    Kvě 28, 2013
  • Obrázek uživatele Rose
    Rose (anonym)

    je to jenom hluboke uvazovani o nasledcich a dusledcich. Vyprazdneni nebezpene, do ciste vymeteneho domu vejde 7 horsci demonu, rika Bible

    Kvě 30, 2013
  • Obrázek uživatele An
    An (anonym)

    Nevím, ale dle mého názoru je spousta druhů meditací. A není to vždy o "nepřemýšlení o ničem". když se chceme něčeho zbavit, změnit život, změnit sebe je nejlepší to nahradit jinými představami, myšlenkami. S něčím nebo s někým se ztotožnit. Mi pomáhá v životních situacích se přiklánět pomocí meditace k ženským archetypům. Pěkný návod a vysvětlení lze najít třeba tady http://www.mini-kurzy.cz/zensky-archetyp-stastny-zivot-zeny-v-rezii-cyklu/

    Zář 26, 2013
  • Obrázek uživatele Sax
    Sax (anonym)

    Copak je to „půnebí"?

    Bře 16, 2015
  • Obrázek uživatele Palacký X
    Palacký X (anonym)

    Copak je to „půnebí"?Patro....

    Bře 16, 2015
  • Obrázek uživatele Karel
    Karel (anonym)

    Meditace? Každý duchovní směr má svůj vlastní osobitý druh meditací. Jinak meditují buddhisti hinajanového (theravadového) směru, jinak buddhisti mahajanového směru, jinak oshovci, jinak křesťanští mystici, jinak sufiové, jinak třeba bhaktijogini........ Příklad meditace hinduistického bhaktijogina Ramakrishny, který prý dosáhl meditací toho že se mu bohyně Kali projevila ve viditelné podobě. http://2.bp.blogspot.com/-HdUfuemNx-g/UlTGFqo6GBI/AAAAAAAAAvc/rBYbGaIs9gU/s1600/Ramakrishna+Kali+poster.jpg

    Bře 16, 2015
  • Obrázek uživatele Roman
    Roman (anonym)

    Meditace? Každý duchovní...Máš naprostou pravdu.Ale nakonec to má jít k tomu stejnému...Bohužel,většina lidí na západě si meditaci představuje tak,že s plným břichem a v pohodlí sednou do nějaké pozice,zapalí vonnou tyčku a drmolí mantry aniž ví co znamenají.Jinak žijí běžný život,a nic si neodpírají.Dostala mne jedna jogínka,paní co jezdí do indie,a má řadu certifikátů,když mi řekla na mou otázku jestli chodí s lidmi cvičit jogu ven do přírody,když mají od jejich joga centra tak 100m krasný plácek,navíc skrytý...Řekla mi že ne,ani jednou,protože lidé chtějí mít při cvičení pohodlí,a ona jim musí dát co chtějí,aby se vraceli...INU,JOGA JAK MÁ BÝT...

    Bře 16, 2015

Přidat komentář

Reklama

Reklama