
Prána je univerzální podstatou veškeré energie. Je to životní síla, která proniká vším. Může být statická i dynamická. Je ve všem. V člověku jako v mravenci, v rostlině jako v kameni. Je ve světle, v elektřině, v magnetismu, v pohybu elektronů - jako je melodií v hudbě nebo září v lidských očích.
Člověk ji dostává dechem, potravou, vzduchem, vodou, sluncem, nejrůznějšími způsoby. Hlavně však ji přijímá svým nervovým systémem a absorbuje ji dýcháním. Přebytek prány se ukládá v mozku a v nervových centrech. A můžeme si při této příležitosti hned říci, že největší množství prány se vytváří sublimací nebo transformací plodivé síly. Jogín ji shromažďuje právě v mozku. Té se pak v sanskrtu říká ódžas.
Jogín cvičící tajné nauky a přetvářející vitální síly v ódžas akumuluje její přebytek v mozku, jako by ukládal megawatty elektřiny v obrovském akumulátoru. Tato síla se pak stává zdrojem jeho energie, zdrojem jeho tajných sil a nejdůležitějším pramenem jeho schopností ovládat mysl. Protože je živá, putuje tělem jako proud. Toto proudění je zprostředkováno velice jemnými průduchy, tzv. nádí. Důležité jsou tři z nich - idá, pingalá a sušumná. Idá probíhá od levé nosní dírky nahoru k mozku a pak podél levé strany páteře až dolů k pohlavním orgánům. Pingalá stejně tak, jenomže po pravé straně páteře. Nejdůležitější ze všech, sušumná, vede středem páteře až do středu lebeční kosti.
Tyto tři hlavní nádí musí žák důkladně pročistit, má-li správně postupovat. V nauce tummo jako ve všech tantrických naukách se největší pozornost věnuje právě sušumně, neboť tudy má po svém probuzení procházet tvořivá sila Boží, tzv. kundaliníšakti, hadí síla, jak se jí také říká pro její svinutou polohu. Tato síla je právě oním ženským tvořivým principem v makro i mikrokosmu. Úspěšný jogín vede tuto sílu nad hlavu do sedmého lotosu, tzv. sahasráry, aby se tam spojila se svým základním, mužským principem, z něhož vzešla. To se děje buď za účelem získání transcendentálních sil, anebo což je pro nás důležitější za účelem realizace skutečnosti. V křesťanské mystice se této realizaci, tomuto spojení obou principů, říká "mystická svatba".
Zdroj: Tajné nauky Tibetu - Eduard Tomáš
Komentáře (63)
- odpovědět
Bře 21, 2001- odpovědět
Dub 14, 2006- odpovědět
Lis 08, 2006- odpovědět
Lis 08, 2006- odpovědět
Pro 03, 2007- odpovědět
Pro 03, 2008- odpovědět
Říj 22, 2012- odpovědět
Říj 22, 2012- odpovědět
Říj 22, 2012- odpovědět
Říj 23, 2012- odpovědět
Říj 23, 2012- odpovědět
Říj 23, 2012- odpovědět
Říj 24, 2012- odpovědět
Čer 05, 2013- odpovědět
Čer 09, 2013- odpovědět
Srp 10, 2013- odpovědět
Lis 11, 2014- odpovědět
Lis 11, 2014- odpovědět
Lis 11, 2014- odpovědět
Lis 11, 2014- odpovědět
Lis 11, 2014- odpovědět
Lis 12, 2014- odpovědět
Lis 12, 2014- odpovědět
Lis 12, 2014- odpovědět
Lis 12, 2014- odpovědět
Lis 12, 2014- odpovědět
Lis 12, 2014- odpovědět
Lis 13, 2014- odpovědět
Lis 13, 2014- odpovědět
Lis 13, 2014- odpovědět
Lis 13, 2014- odpovědět
Lis 13, 2014- odpovědět
Lis 14, 2014- odpovědět
Lis 14, 2014- odpovědět
Lis 14, 2014- odpovědět
Lis 14, 2014- odpovědět
Lis 14, 2014- odpovědět
Lis 14, 2014- odpovědět
Lis 18, 2014- odpovědět
Lis 18, 2014- odpovědět
Lis 18, 2014- odpovědět
Lis 18, 2014- odpovědět
Lis 18, 2014- odpovědět
Lis 18, 2014- odpovědět
Lis 18, 2014- odpovědět
Lis 19, 2014- odpovědět
Lis 19, 2014- odpovědět
Lis 20, 2014- odpovědět
Lis 20, 2014- odpovědět
Lis 20, 2014Stránky
Přidat komentář