
Otevření kanálu mezi vědomými a nadvědomými rovinami, mezi egem a transpersonálním Já a následná záplava světla, energie a ra?dosti často přinášejí nádherné uvolnění.
Někdejší konflikty a utrpení se všemi psychickými a fyzickými symptomy, které vyvolávaly, se náhle překvapivě vytrácejí. To jen potvrzuje skutečnost, že nevyplývaly z pražádné fyzické příčiny, nýbrž signalizovaly přímý projev vnitřního zápasu. V takových případech znamená duchovní probuzení skutečné řešení předchozích problémů.
V jiných - nikoli vzácných případech - není osobnost s to správně asimilovat náhlý příval světla a energie: například není-li intelekt dobře koordinován a rozvinut, nejsou-li kontrolovány emoce a představivost; je-li nervový systém příliš senzitivní nebo je-li příval duchovní energie příliš nečekaný, prudký a jeho intenzita až drtivá.
Neschopnost mysli zvládat stav osvícení nebo tendence k egocentrismu a domýšlivosti vedou k mylné interpretaci celého prožitku, což může vyústit ve „zmatení úrovní". Stírá se rozdíl mezi absolutními a relativními pravdami, mezi transpersonálním Já a egem; vpád duchovních energií může mít nešťastný vliv a vést k přesycení a narůstání osobního ega.
S dramatickou ukázkou takového škodlivého efektu probuzené duchovní energie se autor osobně setkal v Psychiatrické nemocnici v italské Anconě. Jeden z pacientů, prostý malý muž, původně fotograf, tiše a vytrvale prohlašoval, že je Bohem a kolem této klíčové fikce si vybudoval celý soubor fantastických přeludů o nebeských zástupech pod svou vládou. Přitom to byl jeden z nejmírnějších, nejlaskavějších a nejúslužnějších lidí, jaké si jen lze představit: kdykoliv ochotně pomáhal lékařům i pacientům. Byl tak spolehlivý a schopný, že mu byla svěřena příprava léků, a dokonce i klíče od lékárny. Jeho jediným přestupkem v této funkci byly občasné krádeže cukru, jímž chtěl udělat radost svým spolupacientům.
Terapeuti materialistického založení by takového pacienta pravděpodobně považovali za oběť paranoidních bludů; taková diagnostická nálepka však nabízí jen velmi nepatrnou nebo vůbec žádnou pomoc k pochopení pravé podstaty a příčiny uvedených poruch. Proto stojí za to pokusit se hledat hlubší interpretaci iluzivních představ onoho muže.
Vnitřní prožitek duchovního Já a jeho těsná souvislost s osobním egem vedou k pocitu vnitřní expanze, k přesvědčení, že se nějakým způsobem podílíme na Boží podstatě. V náboženských tradicích a duchovních naukách každé epochy nalezneme četná svědectví o podobných stavech - mnohá z nich vyjádřená smělými slovy. V bibli např. nacházíme zcela explicitní větu: Jste bohové, všichni z vás jsou děti Nejvyššího." Svatý Augustin říká: „Když duše něco miluje, snaží se tomu připodobnit; miluje-li pozemské věci, stává se pozemskou, kdyby však milovala Boha, což by se nestala Bohem?" Nejextrémnější vyjádření jednoty lidského ducha v jeho čisté a skutečné podstatě s Nejvyšším Duchem je obsažen v klíčových naukách védské filosofie: Tat Tvam Asi (To jsi ty) a Aham evam param Brahman (Ve skutečnosti já jsem Nejvyšší bráhman).
Ať už člověk chápe jakkoliv rozdíl mezi individuálním egem či já a univerzálním Já, ať je považuje za podobné či vzdálené, rozlišené či sjednocené, nejdůležitější je jasně rozpoznat a v teorii i praxi náležitě zachovávat rozdíl mezi Já v jeho bytostné podstatě, tím, co bylo nazváno „Zřídlo", „Střed", „hlubší Existence", náš vlastní „Vrchol", a malým egem ztotožňovaným obvykle s běžnou osobností, kterou si normálně uvědomujeme. Zanedbání tohoto životně důležitého rozdílu může vést k absurdním a nebezpečným následkům.
Zmíněný rozdíl nám dává klíč k pochopení duševního stavu pacienta, jehož příklad jsme tu uváděli, stejně jako dalších extrémních forem sebevynášení a sebeoslavování. Osudový omyl všech, kteří padnou za oběť takovým klamům, spočívá v tom, že svému osobnímu egu přisuzují vlastnosti a moc transpersonálního, vyššího Já. Vyjádřeno filozofickou terminologií - jde o případ záměny relativní a absolutní pravdy, empirické a transcendentní úrovně reality. Takové zmatky nejsou zdaleka neobvyklé u těch, kdo byli oslepeni setkáním s pravdami příliš velkými a energiemi příliš mocnými, než aby je jejich mentální kapacita mohla pojmout a jejich osobnost asimilovat. Čtenář bude nepochybně s to doložit i další příklady podobných sebeklamů, s nimiž se setkáváme u mnoha fanatických vyznavačů různých kultů.
V takové situaci je přirozeně ztrátou času se s dotyčným přít, či dokonce zesměšňovat jeho blud - to by jen zvýšilo jeho odpor a zatvrzelost. Daleko vhodnější je vytvořit si k němu kladný postoj a (pokud uznáváme konečnou pravdu jeho víry) snažit se mu vyložit podstatu jeho omylu a pomoci mu naučit se rozlišovat mezi různými rovinami osobnosti.
Někdy vyvolá náhlý příval energie emoční otřes projevující se nekontrolovaným, nevyrovnaným a narušeným chováním. Pro tuto formu psychické reakce je charakteristický křik, pláč, zpívání i různé jme citové výbuchy. Pokud je dotyčný jedinec dostatečně aktivní a impulzivní, může v důsledku vzrušení prožívaného ve fázi vnitřního probouzení hrát roli proroka či spasitele; založí např. novou sektu a zahájí kampaň okázalého získávání stoupenců pro svou novou víru.
V některých citlivějších jedincích se může probudit parapsychologické vnímání. Prožívají vize, v nichž vidí (jak sami věří) vznešené bytosti, slyší hlasy či začnou s automatickým psaním. S bezvýhradnou důvěrou přijímají různé zprávy a bez odporu je poslouchají. Kvalita takových poselství je velice různorodá: některé obsahují vynikající poučení, jiné jsou zcela ubohé a postrádají jakéhokoliv smyslu. Při jejich zkoumání musíme pečlivě rozlišovat a náležitě posuzovat, aniž bychom se nechali ovlivnit jejich neobvyklým původem či tvrzením těch, kteří je zprostředkovali. Zvlášť bychom neměli přisuzovat platnost zprávám obsahujícím kategorické příkazy nařizující slepou poslušnost a těm, jež mají tendenci glorifikovat a exaltovat osobu příjemce.
Zdroj: Stanislav a Christina Grofovi - Krize duchovního vývoje, Chvojkovo nakladatelství
Komentáře (11)
- odpovědět
Bře 18, 2011- odpovědět
Bře 18, 2011- odpovědět
Bře 18, 2011- odpovědět
Bře 19, 2011- odpovědět
Bře 19, 2011- odpovědět
Bře 19, 2011- odpovědět
Kvě 13, 2011- odpovědět
Čer 17, 2011- odpovědět
Čer 17, 2011- odpovědět
Čer 17, 2011- odpovědět
Led 29, 2012Přidat komentář