Reklama

Je meditace protikřesťanská?

Nedávno jsem se dal do řeči s jednou mladou ženou. Předmět hovoru se stočil k duchovním otázkám, mimo jiné k meditaci. Řekla, že se kdysi učila meditovat a úspěšně v tom postupovala, dokud ji jednou při stopování nesvezl kus cesty katolický kněz. Duchovní ji přesvědčoval, že meditace je pro ni škodlivá a nebezpečná a křesťan by ji neměl praktikovat. Dívka dala na jeho radu a s meditací skončila.

Podobně jako zmíněný kněz se k tématu meditace staví celá řada lidí, zvláště křesťanů. V propagaci meditační praxe spatřují nebezpečné východní kulty, které pod rouškou uklidňování mysli nebo nějakého zdravotního prospěchu se nás snaží infiltrovat svým sektářským  učením. Tito kritici poukazují na duchovní pozadí, které se za praktikováním meditace skrývá.

Meditace se v západním světě stala extrémně populární záležitostí, zdůrazňují se její blahodárné účinky, zvláště na zdraví, dosažení harmonie a jako  obrana proti stresu.  Přesto se zapomíná na ten hlavní, duchovní účel východní meditační tradice: hledání Nejvyšší Reality a – zvláště v tradici mahajánového buddhismu – sjednocení s Ní. Ostatní užitky chápe východní člověk jako pouhé vedlejší produkty tohoto duchovního hledání. Křesťan by to vyjádřil slovy Bible: „Hledejte Boží království a to ostatní vám bude přidáno.” Tvrdit buddhistovi, že meditace je dobrá jenom pro zdraví nebo jako prostředek proti stresu, je totéž jako přesvědčovat křesťana, že kostely byly budovány proto, aby se jednou staly cennými architektonickými památkami.

Meditace vždycky byla součástí širšího duchovního života. Jestliže je tedy meditace široce spjata s východními náboženskými tradicemi, znamená to, že je její praktikování   nepřijatelné pro toho, kdo si chce uchránit hodnoty vycházející z židokřesťanské duchovní tradice, zejména víru v osobního Boha? Anebo přinejmenším, chce-li křesťan meditovat, má se  snažit oddělit meditaci od její duchovní tradice a omezit ji na prostředek prospěšný zdraví? Anebo, což je poslední možnost,  může  se jí bez obav nechat inspirovat také na své vlastní duchovní cestě?

K nalezení správné odpovědi je třeba znát širší teologické aspekty, které nejlépe vysvitnou, srovnáme-li meditaci s jiným sloupem duchovního života, který na rozdíl od meditace křesťané  k duchovnímu rozvoji vřele doporučují: modlitbou.

Reklama

Jak už to bývá, ty nejcennější hodnoty bývají současně těmi nejprostšími. Tak i modlitbu by věřící člověk definoval velice jednoduše – jako rozhovor s Bohem. Podobně prostě lze definovat meditaci: je to koncentrace mysli. Je-li tedy meditace „pouze” soustřeďováním mysli, je možné ji oddělit od jejich východních kořenů a bez následků ji zasadit do  křesťanské duchovní tradice?

Podle názoru autora článku existuje mimo dělení spiritualit na východní a západní (či teistické a neteistické) ještě jedno možné rozdělení: vzestupné a sestupné. V sestupné spiritualitě (směr shora dolů) je primární víra v metafyzické koncepty jako Bůh, idea morálky, doktrína následována lidskou snahou těchto ideálů dosáhnout. 

Meditační praxe naopak více podporuje spiritualitu vzestupnou (zdola nahoru), která se ovšem stává stále populárnější i na křesťanské půdě a reprezentuje ji například moderní duchovní autor Anselm Grün. V buddhismu je zastoupena ještě výrazněji: Buddhista staví svou víru na svém osobním poznání a zkušenosti, ne na samotné víře nebo autoritě posvátných písem. Taková spiritualita vychází z naší bezprostřední zkušenosti, našich problémů, emocí, pocitů a cítění. Adept duchovní cesty rozvíjí svou bdělost vůči tomu, co cítí. K tomu pomáhá i meditace; učí vnímat každou emoci jako cennou informaci o stavu vlastní duše;  každou bolest jako neocenitelnou informaci, že naše vnitřní já něco potřebuje, že je v nás něco nemocného. Spiritualita tak začíná z místa, které nejlépe známe,  kde jsme doma.      

Meditační praxe má své stupně. Na počátku této cesty stojí kultivace bdělosti či pozornosti. Jakmile meditující dostatečně rozvinul svou schopnost soustředit se, přichází do druhého stádia, kde se učí  získat odstup od svých emocí, akceptovat a asimilovat každou zkušenost, která se objeví, zkrátka vděčně příjímat vše, co ho v životě potká. 

Děkovné modlitby křesťanů  nám  tuto přijímající bdělost známou z meditační praxe mohou připomínat; oběma je společná  vděčnost: ať už vůči životu samému nebo jeho Dárci. Sami křesťanští teologové  zdůrazňují prioritu pedagogických cílů modlitby pro kultivaci našich postojů, jakými jsou vděčnost a uvědomování si závislosti na Bohu. Vysvětlují, že Bůh nepotřebuje naše modlitby, ale my se potřebujeme modlit, abychom si uvědomili, že vše přijímáme od Něj.

Na vrcholu meditační cesty – pokud v meditaci hledáme duchovní cíle – můžeme využít naší nové schopnosti pronikajícího vhledu k tomu, abychom rozjímali o tajemství Boha a jeho stvoření. Na samém konci  čeká vrcholný cíl - přímé zakoušení Boha.  

Modlitba má rovněž svá stadia a na jejím vrcholu stojí kontemplace. Pokud věřící směřuje k tomuto cíli, ústní modlitba je přípravným krokem, stejně jako po ní následující “modlitba ticha”, při níž modlitebník prodlévá před Bohem v tichosti, protože se již nedokáže modlit slovy -  cítí se již přesycený všemi zbožními slovy a dalšími modlitebními pomůckami. Také mezi tímto ponořováním se do ticha a meditační praxí nacházíme paralelu více než zřetelnou.

A co je ve skutečnosti tím, co křesťané nazývají  “kontemplací”? Z popisu významného církevního učitele sv. Augustina, který vysvětluje, že  k sjednocení s Bohem dochází skrze kontemplaci, vysvítá, že nejvyšší duchovní zkušenosti křesťanských mystiků, a možná také všech ostatních duchovních učitelů, byly dosaženy ve chvílích hluboké meditace, byť je tento stav nazýván kontemplací nebo i jinak:

„Samotná kontemplace zahrnuje „rekolekci” a „introverzi”. Rekolekce je soustřeďování mysli, odehnání všech obrazů, myšlenek a smyslových vjemů.

Jakmile je mysl vyprázdněna ode všeho, co ji rozptyluje, může začít introverze. Introverze soustřeďuje mysl  k její nejhlubší části na to, co je viděno jako poslední krok před tím, než duše nalezne Boha.”

 

Ukazuje se tak, že cílem nejvyšších stupňů meditace – a ve skutečnosti i celé meditační cesty – je prakticky totéž jako u vrcholné modlitby, jak ji popisují křesťanští mystici: dosažení Boha. Stačí zaměnit buddhistické výrazy jako „Konečná Realita” nebo „Nejvyšší Pravda” slovem „Bůh”. Přesto jsou zde i rozdíly:  Modlitba reprezentuje spíše sestupnou spiritualitu a na rozdíl např. od buddhismu, který se považuje za neteistické náboženství,  a tedy víru v existenci Boha nevyznává ani nepopírá, je od této víry naopak neoddělitelná. Lépe tak odpovídá přirozené lidské potřebě nacházet při svém vztahování se k absolutnu něco osobního, něco, co lze oslovit.  

Přesto srovnáváme-li modlitbu a meditaci, docházíme k podobnému závěru, jako když porovnáváme učení různých náboženství: Zatímco na povrchu se zdají být nepřekonatelné rozdíly, čím hlouběji je poznáváme, tím více  vnímáme jejich podobnost. Dostáváme se tak k odpovědi na výše položené otázky: Meditace se opravdu může stát důležitou pomůckou pro rozvoj duchovního života na všech úrovních také pro ty, kdo věří v jednoho osobního Boha.

Autor: Richard Gilík

Reklama

Komentáře

Petr (St, 23. 12. 2009 - 17:12)
Meditace je pro člověka stejně nebezpečná jako křesťanství, marxismus nebo jiné ideologie. Vždy jde o valení klínů do hlavy a oblbování lidí.
Petře (St, 23. 12. 2009 - 17:12)
Ty píčusi, vůbec nevíš, o čem tady mektáš. Meditace není žádná ideologie, ty negramotnej trubko.
xyz (St, 23. 12. 2009 - 17:12)
Meditace je pro člověka...Být na místě některých lidí, kteří nemají dostatečný rozhled a uvědomění o tom, co meditace obnáší, tak bych raději mlčel. Takoví lidé pak působí dost hloupě..., bohužel - doba už je taková a kdejaký "Neználek" má v dnešní době sklony poučovat druhé!!!
Tak hezké svátky vánoční...
Granvin (St, 23. 12. 2009 - 19:12)
Je modlitba protikřesťanská?
Protože i modlitba je přeci druhem meditace.
Yossarian (St, 23. 12. 2009 - 19:12)
jasně modlitba je přece taky meditace.....blbci ať zalezou a držej huby....:))....
urban (Pá, 25. 12. 2009 - 13:12)
Není meditace je příliš široký pojem, než aby bylo možno se ptát, jestli je nebo není protikřesťanská? Je objektem meditace vždy vlastní vnímání?
nemo (Pá, 25. 12. 2009 - 18:12)
To přece nemohl být normální katolický kněz, ale nějaký mimoň, který zřejmě ještě neslyšel o křesťanské mystice. Mystice jako jádru každého náboženství.
Richard (So, 26. 12. 2009 - 09:12)
Není meditace je příliš...K Urbanovi: Objektem meditace může být v podstatě cokoliv. V buddhismu to bývá podle jeho hlavních tradic buď koncentrace na nějaký objekt, na nicotu, nebo na nějakou vizualizovanou představu. Teoreticky, kdyby se jednalo o např. o představu božstva, bylo by to protikřesťanské. To se ale nedá říct o meditaci obecně. Existuje i pojem křesťanská meditace.
izf (So, 26. 12. 2009 - 23:12)
meditace vetsinou pomaha, at uz pri hledani boha nebo jen pri dusevni relaxaci

mozna neni dobra v pripade, ze je spojena s vnitrni pasivnosti (upadani do sneni), meditace ma byt klidna, ale bdela

no a v pripade duchovni meditace by se mel clovek snazit moralne ocistovat, nebot je to prirozena ochrana proti nechtenemu napojovani na entity, ktere se tvari jako bozske bytosti, ale nejsou, a jen to delaji, aby ovladly meditujiciho

meditovat s citem a s rozumem
12.68 (Po, 28. 12. 2009 - 19:12)
Na tomto serveru píší příspěvky z 90% magoři (odpovídá to statistickému výsytu magorů v naší populaci). Jak ale chceš najít nějaké kritérium, podle kterého příspěvky vyřadit nebo akceptovat? Člověk se zdravým rozumem si udělá úsudek sám a blbosti přeskočí a nebo se vůbec uchýlí někam jinam.
Lenka (Po, 28. 12. 2009 - 19:12)
Tady nejde o příspěvky, ale o články. Příspěvky asi nemá nikdo čas číst, ale ty články musí někdo vybrat k otištění! Taky mi přijde že sem píšou samí pseuododborníci, kteří ani nevědí o čem píší.
pro Lenku (Po, 28. 12. 2009 - 19:12)
Tento server je financován z reklamy a je tudíž jedno, jaká je jeho kvalita. Hlavně že sem lezou lidi a tu reklamu si (možná) přečtou.
Ladislav (Po, 28. 12. 2009 - 19:12)
ŠMANKOTE copak tu nikdo...Já bych vymazal tvůj příspěvek. Je absolutně bez obsahu. Tak napiš přesně, co se ti na tom článku nelíbí, s čím nesouhlasíš. To je diskuze. Ne ten tvůj výkřik šmankote.
Já osobně na meditaci nic protikřesťanského nevidím, i když jsem křesťan a článek se mi líbí.
Ladislav (Po, 28. 12. 2009 - 19:12)
Tento server je financován z...A ty mi dej příklad serveru, který není financován z reklamy, poskykování kurzů či poradenství či za ním nestojí velká třeba farmaceutická kompany a neprosazuje svoje zájmy. Jak píše pro 1968 člověk se zdravým rozumem a úsudem sám posoudí, co je dobré a co špatné a co mu pomáhá. Já zde našel pomoc při mnoha svých problémech. A ohledně věcí duchovních a meditací je jasné, že každý ma na věc jiný názor.
Lenka (Po, 28. 12. 2009 - 20:12)
Tento server je financován z...No dobře, tak je financován z reklamy, to ještě neznamená, že tady musej bejt úplný bludy. Nemyslím ted tenhle článek, ten ještě není nejhorší, ale jsou tu jiný bláboly.
Ladislav (Po, 28. 12. 2009 - 22:12)
No dobře, tak je financován z...Tak se vyjadři k tomu blábolu, který objevíš a napiš konkrétně, co je dle tebe nepravda a nepiš to pod článek, proti kterému nic nemáš. To též nevypadá moc inteligentně.
Lenka (Po, 28. 12. 2009 - 22:12)
Hele Ladislave, ty mi nebudeš přikazovat co mám a co nemám psát. Reagovala jsem na příspěvek přede mnou. Běž si ty svý moudra kázat do kostela.
urban (Út, 29. 12. 2009 - 12:12)
Lenko, musím souhlasit s Ladislavem - označovat někoho "pseudoodborníkem" a jeho texty "bláboly" působí trochu hloupě, pokud neuvedete ani jedinou konkrétní výtku.
Marve (Út, 29. 12. 2009 - 14:12)
Je srandovní pozorovat, jak si někdo umí naběhnout. Nejprve by cenzuroval a pak se vzteká, když ho někdo upozorní na to, že též píše blábol.
Kratenova.Eva (Út, 29. 12. 2009 - 15:12)

Zaleží na tom,co je a není křestanská meditace. Jsou i různé imitace,které otevirají člověka jinemu nadpřirozenému bytí,které není totožné s Bohem o kterém podává svědectví Bible zejména evangelium.Přikláním se k názoru,že je třeba rozlišovat,kdo je předmětem křesťanské meditace a co je meditace,která končí v nihilismu nikoli v tom který je Emanuel Bůh s námi. Eva
L.J.Novotný (Út, 29. 12. 2009 - 20:12)
Naprosto nezáleží na tom jak je článek napsáný dokonce nezáleží ani na tom kdo z vás, co se tady vztekáte kvůli kvalitě je větší odborník, svým bezhlavým zapálením jen dokazujete, že i když o meditaci něco víte nejste vývojově dotatečně vyspělí,na to, aby vám něco podstatného ukázala. Pobuřovat ostatní a urážet je není cesta k řešení..
Já sám vím, že nejsem nikterak vyspělí, ale budeme li se opírat a to v jakémkoli naboženství o to, že jsme všichni vzešli z jednoho(Boha, Podstaty...atd), zjistíme, že se všichni rozčilujeme nad vlastní hloupostí....
Meditace nás učí pochopit nás samé, a tím pochopit celek, protože není celku bez jednotlivců...
Moltar (So, 2. 1. 2010 - 01:01)
Meditace krestanstvi a dalsi,

mno po precteni clanku sem si dovolil k tomu nejak vyjadrit.

meditace:meditace muze opravdu ublizit cloveku,ale taky mu pomoci.

stejne tak muze uskodit krestanstvi a taky mu pomoci.

mohl bych to tu rozepsat ale myslim si ze hlavni je asik to ze kdyz vam pomuze vira tak je to super,

stejne tak jestli vam pomuze meditace.

proc se navzajem rozcilovat co je spatne a co je dobre kazdemu z nas vyhovuje neco jineho a rozpory se najdou vzdy a kazdy z vas ma svoji urcitou pravdu.

staci si polozit otazku proc by mel krestan meditovat kdyz uz ma velkou viru ve Boha???

Ono je to totiz na stejne polozene desce akorat ze druhe strany.

a jestli chcete vedet proc je i meditace nebezpecna napsite na [email protected]
Granvin (So, 2. 1. 2010 - 14:01)
Moltar
tvá věta "proc by mel krestan meditovat kdyz uz ma velkou viru ve Boha???" zní vcelku zvláštně, když si uvědomíme, že i modlitba je meditace, pak tvá věta zní "proc by se mel krestan modlit kdyz uz ma velkou viru ve Boha???"

Některé z mých nejlepších meditací byli právě modlitba.
Lívie (Út, 5. 1. 2010 - 10:01)
Meditace je některými skupinami lidí používána jako prostředek k různým okultním praktikám, napojováním na astrální síly, pro astrální cestování apod. V tomto případě může být nebezpečná a též v tomto případě je protikřesťanská.
dajana (Út, 5. 1. 2010 - 13:01)
Meditace krestanstvi a...Já ze své vlastní zkušenosti s obojím,můžu potvrdit,že víra v Boha je človšku velmi prospěšná věc,zvláště když má komu odevzdat své každodenní myšlenky,starosti,problémy a také podělit se o radosti,je to bezva pocit,Kdež to meditace je již otázkou duše i těla.Když se po velkém napětí ponoříme do meditace,nejen se krásně uvolníme,ale uděláme něco pro své zdraví-tělo a psychiku.Proto když obojí bereme tímto způsobem,tak si tyto dvě věci nemohou navzájem odporovat.Stejně jako křestanství vzané do nesrávných rukou,nesprávným pohledem,tak i zneužívání meditace k ůčelům na ovlivnování člověka,může velmi uškodit
(Út, 5. 1. 2010 - 19:01)
Meditace je některými...a proč by to bylo nebezpečný ty huso?Meditace je to samý jako modlitba...takže křestani meditujou ...a v podstatě taky užívají sankalpu jako ty tvý okultní vědy....

Granvine : meditace byly , byly, byly...božéééé
Pozorovatel (Út, 5. 1. 2010 - 21:01)
Meditace není modlidba,je to stav ve kterém zříš celistvost života.
Modlidba je prosba.
Yossarian (Út, 5. 1. 2010 - 22:01)
Meditace není modlidba,je to...to se mýlíš...každodenní pravidelná modlitba je meditace...je to uplně to samý.....pokud se budeš modlit celý roky a konat dobro, taky zříš jaký je život....posuneš se daleko....jogíni, buddhisti, křesťani, všechno jedno jest....:))))
Martin (Út, 5. 1. 2010 - 22:01)
to máš pravdu -jedno jest a nad nimi jsou Svědkové Jehovovi
Yossarian (Út, 5. 1. 2010 - 22:01)
to máš pravdu -jedno jest a...tak kolem toho je pochopitelně hromada podvodníků ve všech vírách... a fanatiků......to bylo a bude.....
Pozorovatel (Út, 5. 1. 2010 - 23:01)
to se mýlíš...každodenní...meditace je bdělá pozornost,vnímá toho kdo se modlí.
Lívie (St, 6. 1. 2010 - 10:01)
a proč by to bylo nebezpečný...A tobě už uvízla z astrálu nějaká ta příšerka za krkem:-) a proto si tak "milej"
Granvin (Pá, 15. 1. 2010 - 22:01)
to yossarjan: modlitba je...Modlitba ale neni jen mantra. V té nejzákladnější formě ano, ale ona má těch forem víc, stejně jako meditace.
Granvin (Ne, 17. 1. 2010 - 01:01)
to granvin:
to o více...Tak já začínam modlitbou, klasicky jak jí všichni znaj si ji v duchu odříkávam jako mantru. Pak postupně začnou mizet slova a zůstává jen myšlenka, kterou části modlitby vyjadřují, její energie, vibrace a i to se po čase ztrácí a zůstává jen jedna myšlenka v zastavení mysli. Řekl bych, že hranice mezi modlitbou a meditací je tak tenká a neurčitá, že se spíš překrývají a v určité formě se dá říct že jsou totéž. Ale to už si asi zbytečně hraju se slovíčkama;)
Skeptik (Ne, 17. 1. 2010 - 10:01)
Cokoli protikřesťanské je záslužné.  Jediné, v čem souhlasím s marxisty, je tvrzení, že náboženství je opium lidstva.
Marina (Ne, 17. 1. 2010 - 10:01)
Tak já začínam modlitbou,...Granvine klasicky jak jí všichni znají? Já ji neznám snad jen začátek. Napíšeš jí sem, prosím?
Yossarian, nebuď tak přísná a nedělej předčasné závěry, mě se to moc líbí, jak to Granvin popsal.
Granvin (Ne, 17. 1. 2010 - 20:01)
Granvine klasicky jak jí...Tím klasicky mám na mysli, že si v duchu odříkávám slova modlitby. Každému může sedět jiná modlitba, jiná slova, já používám modlitbu otče náš. Opakuji ji pořád dokola a v téhle fázi je to v podstatě mantra, ale jak se začínají vytrácet slova a zůstává jen jejich myšlenka a vibrace, tak se z mantry stává meditace. Je to nezbitný protože mantra sama je rychlej kůň, ale nedonese člověka až k cíli.
Marina (Po, 18. 1. 2010 - 07:01)
Když jsem se jednu dobu pravidelně modlila, taky otčenáš, tak po čase jsem při modlitbě taky neměla potřebu říkat slova, jen mi ta modlitba zněla v hlavě sama. Nenapadlo mě, že tak je to správně.
Granvin (Po, 18. 1. 2010 - 23:01)
Je supr, že mám spoustu internetových známých, který mě skvěle znaj:) Jo a dík za upozornění, ale to neva, alespoň mam nějakou zábavu, když se doma nudim.
js)jiri arne (Pá, 22. 1. 2010 - 13:01)
a proč by to bylo nebezpečný...sou
Marina (Pá, 22. 1. 2010 - 13:01)
Já ho neznám ale líbí se mi jak píše. Myslím že není meditace protikřesťanská. Myslím že meditace je pro všechny víry vhodná.
Eva (Pá, 22. 1. 2010 - 19:01)
Zaleží pak na tom kdo či co je předmětem té meditace. Lidé si jsou schopnit cokoliv nejen sebe.
Marina (St, 27. 1. 2010 - 09:01)
nerozumím větě - lidé si jsou schopnit cokoliv nejen sebe.
Eva (St, 27. 1. 2010 - 11:01)
nerozumím větě - lidé si jsou...Jo občas píšu v rychlosti nebot v knihovně není internet zdarma. Tím jsem  chtěla napsat, že lidé jsou si schopni zbožtit cokoliv a kohokoliáv. Pask je otázkou co či kdo je předmětem toho zbožtění a tím i meditace.
Karel (St, 27. 1. 2010 - 11:01)
Zaleží pak na tom kdo...Hlavní problém vidím, že si každý představuje pod meditací někoho jiného - Eva např. myslí, že se medituje nad nějakým předměrtem, zřejmě to tak plno lidí činí. Pro jiné je však meditace ponořením do sebe, nalezením klidu a ticha.
Eva (St, 27. 1. 2010 - 12:01)
 
Eva (St, 27. 1. 2010 - 12:01)
Já jen říkám, že bude záležet na koho je meditace zaměřena pokud není ještě křestanská. V každém případě jsem chtěla říci,že je podstata člověka náboženská.
Eva (St, 27. 1. 2010 - 12:01)
Ve své podstatě je člověk náboženská bytost a hledá své naplnění. Nakolik je meditace kžesťanská, záleží zda toto napnění očekává od trojjediného Boha
Božen (Čt, 28. 1. 2010 - 10:01)
Meditace je pro člověka...to cos teď předvedl je typická ukázka nihilistické a egoistické ideologie až demagogie... já na rozdíl od tebe ti ji neberu :
jiriarne (St, 3. 2. 2010 - 17:02)
Já ze své vlastní zkušenosti...pokvd,topisesTY!Diano,pakje tozvrhlost.dejte si naNI pozor,jaji znam,ne!neodpustit nikomunic,a jak sepodle tebe mam vymanit,zvleku okultismu,mhm???z tveho skodeni mag.sil::??rict,zenejsiNIC?!!!!j.a,ha!!!!
Reklama