Reklama

Bezpodmínečně bez hodnot: Soucit zenu

Když jednou večer Síčirí Kodžun recitoval sútry, vešel k němu zloděj s ostrým mečem a žádal peníze nebo život. Síčirí mu řekl: "Neruš mě. Peníze jsou v tamté zásuvce." Pak se vrátil ke svému odříkávání.

Za chvilku ale přestal a zavolal: "Neber všechny peníze. Zítra musím zaplatit daně."

Vetřelec vzal většinu peněz a chystal se odejít. "Poděkuj, když ti někdo dá dar," dodal Síčirí. Muž mu poděkoval a odešel.

Pár dní poté ho chytli a on se přiznal kromě jiného i k okradení Síčirího. Když byl Síčirí předvolán jako svědek, řekl: "Tento muž není zloděj, alespoň ne podle mě. Já jsem mu ty peníze dal a on mi za ně poděkoval."

Poté, co muže propustili z vězení, šel za Síčirím a stal se jeho žákem.

Ježíš říká: "Nesuďte." Kdyby byl zůstal u toho, byl by to býval dokonalý zen. Ale snad proto, že promlouval k Židům a musel mluvit židovským způsobem, tak k tomu ještě dodal: "...abyste nebyli souzeni." To už zen není. To už je obchod. Tento dodatek to zkazil, zkazil kvalitu a hloubku toho výroku.
 

"Nesuďte" úplně stačí; není k tomu třeba nic dodávat. "Nesuďte" znamená neposuzovat. "Nesuďte" znamená dívat se na život bez hodnocení. Nehodnoťte - neříkejte: "Tohle je dobré" a neříkejte: "Tohle je špatné." Nemoralizujte - neříkejte, že je něco božské, a neříkejte, že je něco zlé. "Nesuďte" je úžasným prohlášením, že neexistuje Bůh ani Ďábel.


Kdyby byl Ježíš zůstal u toho, tento malý výrok - jediné slovo "nesuďte" - by změnilo celou povahu křesťanství. On k tomu ale něco přidal a tím to pokazil. Řekl: ".. .abyste nebyli souzeni." Teď už to má podmínku. Teď už to není neposuzující, je to jednoduchý obchod - "abyste nebyli souzeni." Je to jako v obchodě.


Nesuďte ze strachu - abyste nebyli souzeni. Ale jak můžete přestat posuzovat ze strachu, z chamtivosti? Nesuďte, abyste nebyli souzeni - jenže chamtivost a strach vás nemohou zbavit hodnot. Je to zaměřené na sebe sama - "Nesuďte, abyste nebyli souzeni." To je egoistické. Zkazilo to všechnu krásu toho výroku. Příchuť zenu je pryč, už je to obyčejné. Je z toho dobrá rada. Nepřináší to ale revoluci; je to jen rodičovská rada. Velmi dobrá rada, ale nijak radikální. Ta druhá část je ukřižováním radikálního
výroku.


Zen se zastavuje v tomto bodě: Nesuďte. Protože zen říká, že všechno je takové, jaké je - nic není dobré, nic není špatné. Věci jsou takové, jaké jsou. Některé stromy jsou malé a jiné vysoké. Někdo je morální a někdo jiný vost - neboť chamtivost není nic jiného než strach vzhůru nohama. Jsou to dvě strany jedné mince: na jedné straně je chamtivost, na druhé straně je strach. Ten, kdo se bojí, je pořád chamtivý, ten, kdo je chamtivý, se ustavičně strachuje. Zůstávají spolu, jdou ruku v ruce.


Jedině pochopení, jedině vědomí, jedině schopnost vidět věci takové, jaké jsou... Cožpak neumíte přijmout existenci takovou, jaká je? Tím, že ji nepřijímáte, se stejně nic nezmění. Co se změnilo? Už tisíce let spoustu věcí odmítáme - a přesto tu stále jsou, dokonce jich je ještě víc. Zloději nezmizeli. Ani vrazi nezmizeli. Nic se nezměnilo; věci jsou přesně takové, jaké byly vždy. Věznic je stále víc. Zákony se pořád rozrůstají a jsou čím dál komplikovanější. A protože jsou zákony čím dál komplikovanější, zaměstnáváme čím dál víc zlodějů - právníků, soudců... Nikde se nic nemění. 


Zen nemá zájem nikoho měnit. A přitom vás paradoxně změní. Nezabývá se tím, jací byste měli být, zabývá se jen tím, jací jste. Podívejte se na to, co je, podívejte se na to milujícíma, starostlivýma očima. Snažte se pochopit, co to je, a z toho pochopení vzejde proměna. Tato proměna je přirozená - nemusíte ji dělat, ona jednoduše nastane.


Zen proměňuje, ale nemluví o proměně. Mění, ale nezabývá se změnou. Přidává lidským bytostem víc krásy než cokoliv jiného, ale vůbec mu ot ot nejde. Tato krása přichází jako milost, jako dar. Předchází jí porozumění. Právě v tom, že je bezpodmínečně bezhodnotový, spočívá nádhera zenu. Hodnocení je nemoc mysli - tak to říká zen. Nic není dobré ani špaatné, věci jsou prostě takové, jaké jsou. Všechno je takové, jaké je.


Zdroj: Osho - Soucit, nakldatelství Eugenika

Reklama
Reklama

Komentáře

Michal (Pá, 16. 10. 2009 - 09:10)
Větší nesmysl jsem ještě nečetl, třeba si přečist i kontext, proč to Ježíš řekl a Ježíš byl nejsoucitnější člověk jaký kdy žil na zemi.
Vrána (Pá, 16. 10. 2009 - 20:10)
No on to nebyl jediný nesmysl, který tenhle darebák vypustil..... Co třeba jeho tvrzení o rovnítku mezi Gándhím a Hitlerem? Nejhorší je, že ho nejrůznější hltači pseudospirituálna považují pomalu za génia. Asi jsem duchovní chudák (a jsem s tím už jaksi smířen),ale učení Osha je podle mě jeden velký blábol.Smutným faktem zůstává, kolik lidí v Púně ale jinde ve světě se nechalo ošálit a následně psychicky rozvrátit.
Travolta (Pá, 16. 10. 2009 - 23:10)
No on to nebyl jediný...Mně ten článek taky připadá nesmyslný. Ale tvrzení o rovnítku mezi Gándhím a Hitlerem, to Osho fakt řekl? To je teda síla... Já jsem od něj četl, lépe řečeno prolistoval pouze knihu o sexu, jak říkám prolistoval, protože za víc času mi to nestálo. Taky mi to přišlo jako pěkné nesmysly.
v (So, 17. 10. 2009 - 01:10)
Nesudte a nebudete souzeni! Mne to pripada proste a logicke.
Simča (So, 17. 10. 2009 - 08:10)
A všichni zvesela soudí:-)
Libor (So, 17. 10. 2009 - 09:10)
No on to nebyl jediný...Ono by to chtělo zacitovat přesně souvislost, ve které dal Osho dle tebe rovnítko mezi Hitlerem a Gándhím. Takto si zde jenom nečestně rozčeřil vodu. Je pravda, že Gándhí si s Hitlerem dopisoval a nazýval ho přítelem. Ve čtyřicátých letech 20. století byli oba nejslavnějšími osobnostmi. A později se v Indii točili filmy, které tyto dvě odobnosti porovnávali.
Vrána (So, 17. 10. 2009 - 13:10)
Ono by to chtělo zacitovat...To, že by si Gándhí dopisoval s Hitlerem, to je pro mě novum.Nevím, co jsem zde nečestně rozčeřil (pokud ale jde o Osha, Činmoye, Prabhupadu, Maharišiho,a další, klidně bych čeřil ještě víc), to tvrzení pochází z knihy od bývalého dlouholetého sanjásina, bohužel už si nevzpomenu na jméno a titul, ale je to k nahlédnutí na Yahoo.
Jinak nesoudím, v podstatě je mi celej tenhle klam, kterej leckdo považuje za duhovno a mystiku, naprosto ukradenej.
J (So, 17. 10. 2009 - 13:10)
Nesuďte, aby jste nebyli souzení to je zakompovano do zakona ve všech vyspělých statech, nato jsou soudy,aby soudily, to měl na mysli i Ježíš, že ten, kdo bude soudit je Bůh a souzen bude skutečně každý a každý je skutečně zodpovědný za své jednaní.
Libor (So, 17. 10. 2009 - 18:10)
To, že by si Gándhí dopisoval...http://historytodaymagazine.blogspot.com/2009/04/gandhis-letter-to-hitler.html

Jinak trvám na tom, že soudíš, posuzuješ. Copak to, že o něčem prohlásíš, že je klam, není soud? V zenu jde o to nehodnocení, je to jiný přístup než v křesťanství. Zkus si přečíst ten článek ještě jednou a třeba ti to docvakne. Osho není ani dobrý ani špatný. Je prostě takový jaký je. Stejně jako celý svět. To je ta zenová myšlenka.
tak tak (So, 17. 10. 2009 - 21:10)
nesudte nikoho nehodnotte, každý je takový jaký je. Nikoho neodsuzujte a lidi si pak budou dělat, co se jim zlíbí, třeba se vyserou před vaším domem, nebo vám rovnou vyrazí dveře a začnou rabovat, znásilní manželku i dceru a synáčka upečou na rožni... ale nehodnotte, není to dobré ani špatné, takové konání je prostě takové jaké je...
Libor (Ne, 18. 10. 2009 - 09:10)
nesudte nikoho nehodnotte,...Zen nevidí nic špatného na tom, když si společnost dohodne nějaká pravidla chování - např. křesťanské desatero a za jeho nedodržování vyžaduje tresty.
Navíc lidé nejsou tak špatní, že pokud by nebyli souzeni, stala by se z nich divoká zběř. Většina kriminálních živlů má právě za sebou právě velké odsuzování v dětství, od mala byli trestáni, ponižovány, vysmíváni a pod.
Neposuzování neznamená, že když dostaneč v kavárně špatné kafe, že ho máš vypít, ale nemáš v hlavě rozjíždět kolo odsudků - ten číšník je nemehlo, neumí udělat ani kafe, to je hrozná kavárna, určitě brzo zkrachujou...
Když ti zloději přijdou domu vykrást dům, tak ti také moc nepomůže, že jim řekneš, že jsou to parchanti. Možná tě ještě navíc něčím praští.
Dá se říct, že Zen neodsuzuje ani odsuzování a hodnocení, jenom říká nesuď, nehodnoť:) je to cesta k osvícení:)
Vrána (Ne, 18. 10. 2009 - 15:10)
Zen nevidí nic špatného na...Mám dojem, že tu hovoříme, každý o něčem jiném. Tímhle abstrahováním a filozofováním bychom tu mohli strávit x hodin a dle mého názoru úplně zbytečně. Já jsem v podstatě primárně reagoval pouze na osobu Osha. Štve mě, že se mu zde dává tolik prostoru, že ho tu někteří apologeti pomalu vynášejí do nebes.Řekni mi ty sám, co je dobrého na tom, že docela dost lidí, skončilo po jeho svérazných terapiích na psychiatrii (tehdejší západoněmecký konzulát v době rozkvětu Púny evidoval až 60 případů ročně)? Co je pozitivního na tom, že se topil v luxusu a jeho žáci na něj makali 12 hodin denně bez nároku na odměnu? Slyšel jsi někdy o Jim Jonesovi nebo o davidiánech Davida Koreshe? Nepřipadá ti, že mezi nimi a Oshem je příliš mnoho paralel a styčných bodů?
A k tomu zenu. Nevím, mezi jakými lidmi se pohybuješ. Já jsem v životě poznal kvanta lidí - trestané, veterány z legie, bývalé narkomany, policajty, vojáky, ale i umělce, vysokoškoláky, Romy, cizince, kdekoho. Co člověk, to pomalu námět na román. Z lidí které znám, zenu většinou propadli dost nesnesitelní lidé, většinou s velkými psychickými problémy a posedlostí se neustále vnitřně zkoumat.Nemám pocit, že jim to nějak pomohlo. Izolace, neporozumění okolí, odtržení od reality, blábolení. Teď nesoudím, konstatuji.
Libor (Ne, 18. 10. 2009 - 16:10)
Tak k tomu Oshovi. V životě jsem se sním nesetkal, nevím proč ti lidé kvůli němu skončili na psychiatrii a abych řekl pravdu zas tak moc mě to nezajímá. Občas mne zaujmou některé jeho myšlenky, ve kterých shledávám velkou pravdu, podobně jako v myšlenkách jiných lidí, ať už slavných duchovních mistrů či lidí zcela obyčejných.
Jestli si v životě poznal kvanta lidí, tak jistě víš, že i ti trestaní, veteráni z legie, bývalý narkomani a další tě mohou někdy něčím obohatit, že mohou vypustit z ůst velkou myšlenku, i když to bude třeba jen jedna jediná. Pokud ti tvé odsouzení jejich života úplně vůči nim neuzavře, tak tuto myšlenku můžeš s nimi sdílet.
I kvůli Ježíšovi se mnoho lidí zbláznilo, církev jeho učení často zneužila a podobně, přesto plno lidem jeho učení přináší útěchu.
Jinak se zenem je to jako s Oshem, beru si z něj jen to, co se mnou nějak rozonuje. Rozhodně jsem mu nepropadl. A docela dokáži pochopit, že se z něj lidé také mohou zcvoknout. Zenové koány velmi často vůbec nechápu a kdybych se o to moc snažil, tak v tom cvokhausu asi taky skončím:)) Pochopit zenové koány chce asi úplně jiné myšlení než máme zde na západě:)
Vrána (Po, 19. 10. 2009 - 11:10)
Tak k tomu Oshovi. V životě...Ok v pořádku. A s těmi kvanty lidí jsem to myslel úplně stejně, v tom jsme zajedno. Dík za diskusi.
Rozarka (Po, 19. 10. 2009 - 12:10)
Rikat ze nesudte je prohlasenim, ze neni Buh je zakladni nepochopeni toho, proc to jezis rekl...
Libor (Po, 19. 10. 2009 - 13:10)
Ok v pořádku. A s těmi kvanty...Též dík za diskuzi.
Merat-zen (Po, 2. 11. 2009 - 15:11)
Nemít žadné hodnoty i to je Ideologika a má svou hodnotu, pro danou existenci. Je hodnotou pro daného jedince, neboli existenci. Nehodnotil snad mistr jeho čin. Není snad hodnotou zenu, jak je uvedeno v příběhu soucit, odpuštění a nové vzniklé přátelství. Nesuť, abys nebyl souzen, nebo jen nesuť.
Merat-zen-pokr… (Po, 2. 11. 2009 - 15:11)
Nesoudil mistr jeho činění, aby mohl raagovat, tedy posuzoval, soudil, usuzoval o jeho činění a svým jediněčným způsopem reagoval. Naní snad tento příběh hodnotou a vypovídá o hodnotě zenu, v pochpení každého individuálního jedince k zenu. A co sebereflexe k ohledu svého Superega. Není to souzení sebe sama.
Merat-zen-pokr… (Po, 2. 11. 2009 - 16:11)
Nepřemíšlí mistr zenu o tom jak by měl reagovat, aby naplnil hodnotu samotného vztahu sebe sama k zenu. Tedy hodnotu zenu. Jak může tedy být bez hodnot. On soudí něco o sobě, nesodí tím sám sebe, těžko říct jestli se odsuzuje, ale odsuzuje se k zenu svým posouzením svého vztahu, jako reflexe k světu.
Merat-zen-pokr… (Po, 2. 11. 2009 - 16:11)
Zen je jeho svobodná volba a může zen jako Ideologiku opustin a najít jiné naplnění ve své duší. Pokud, ale opravdu někdo chce být bez hodnot, musí být mrtvý, ať chce nebo ne. Koupili jste si špatný výrobek a reklamovali. Museli jste zmeřit hotnotu výrobku k sobě samamu. A řekli jste tento výrobek nechci.
Veronika (Pá, 28. 5. 2010 - 19:05)
S tím oshem ste to špatně pochopili..Ti lidé to pro něj dělali s radostí,on to po nich nevyžadoval..Oniho tak milovali,že se o něj starali..

Já Osha mám ráda a jeho knihy mě hodně obohatily,přičemž tam hodně poposuje mé zkušenosti...

On nám bere to,co nám nepatří..-ego.

Že někdo skončil na psychině?proč asi..
Dneska dávaj do psychiny kdejakýho..proč?Protože jakmile člověk tačne vyjadřovat své pocity,které mimochidem musí ven a dnešní společnost klade velký duraz na to,aby byly potlacovany..proto je pak soupnou do blazince.

Reklama