
Podle písem existuje v hindském pantheotu 330 milionů božstev. Všichni bohové a bohyně jsou manifestací Brahman a oddaný si mezi nimi může volně vybírat. Brahman je věčné, nestvořené, beztvaré a nekonečné. Je zdrojem veškeré existence. Vše co existuje je emanací Brahman a nakonec se do Brahman opět vrací. Brahman je často popisován tak, že má tři hlavní představitele, Trimurtí: Brahmu, Višnua a Šivu. Jsou to bohové tvoření, údržby a ničení.
Brahma hraje aktivní roli při tvorbě vesmíru. Zbytek času tráví meditací a je tudíž považován za nade vše povznesenou bytost. Je znázorňován se čtyřmi tvářemi, které hledí do čtyř světových stran, někdy i s pátou nahoře, je bíle oděný a jezdí na labuti Kalahamsa, která je spojena s velkými cykly univerza; jindy sedí na lotosu, květu dokonalosti. Jeho manželkou je moudrá a krásná bohyně učení Sarasvátí, která dala lidem dar jazyka.
Višnu je udržovatel a ochránce. Ochraňuje a zachovává vše, co je na světě dobré. Obyčejně je zobrazován se čtyřma rukama, které drží lotos, lasturu, disk a žezlo. Dopravním prostředkem mu je Garuba, stvoření s napůl ptačí a napůl zvířecí podobou. Jeho ženou je Lakšmí, bohyně bohatsví, která mu pomáhá v údržbě světa. Višna obnovuje na zemi řád a proto sem vysílá své posly, avátary. Celkem jich má být podle legend deset. Devět se jich již zrodilo a patří mezi ně velcí indičtí učitelé: Ráma, Kršna a Buddha. Desátý se jmenuje Kalki neboli bílý jezdec, který přijde na konci Věku.
Šiva je ničitelem, bez kterého by nemohlo dojít ke stvoření. Jeho hlavním úkolem je ničení všeho starého a již nepotřebného, aby mohlo vzniknout nové. Šivovu tvořivou roli symbolizuje lingam (falus), který bývá často předmětem uctívání. Šiva má 1008 jmen a bere na sebe mnoho podob. Bývá též nazýván blahodárný léčitel, protože léčí smrtí. Představuje pokušení a válku, což umožňuje transformaci k lepšímu. Šiva je popisován i jako pán jógy, jako nahý asketa, s tělem ušpiněným od popela a se zcuchanými vlasy, žijící v Himaláji; třetí oko na jeho čele symbolizuje moudrost. Někdy má kolem krku obtočené hady, drží trojzubec jako zbraň a jede na svém býku Nandinovi, který symbolizuje sílu, spravedlnost a morální řád. Šivova choť strašidelná černá Kálí s černým jazykem, jindy nazývaná Parvátí či Durgá, bývá často zobrazena jak tančí na Šivově "mrtvole" ozdobená lidskými hlavami. Je krvelačná, dychtí po boji a krveprolití a byla usmiřována lidskými oběťmi až do počátku 19. století, kdy byly zakázány zákonem. Šiva je ke své manželce štědrý a uctivý a ženy ho považují za ideálního manžela. Šiva má dva syny, bohy, kteří vyjadřují podstatu jeho působení ve světě. Prvním je Ganéša, bůh moudrosti, znázorňovaný s hlavou slona, druhý Karttikéja, bůh války.
Indové chápou bohy jako vyjádření dokonalé přírody. Věří, že poznání světa bohů pomáhá člověku, aby lépe poznal sám sebe a naopak. Každý bůh má mnoho vlastností: cestují v oslňujících dopravních prostředcích, jedí mléčné výrobky, obilí a maso, pijí Somu, nepotřebují spánek, nikdy nekončí svou práci a jen ve velmi výjimečných případech se spřátelí s člověkem. Každý bůh žije ve své oblasti a může se znovu inkarnovat na Zemi (znovuzrození boha).
Autor: mk
Komentáře (14)
- odpovědět
Črv 20, 2006- odpovědět
Kvě 15, 2008- odpovědět
Kvě 30, 2008- odpovědět
Lis 10, 2008- odpovědět
Kvě 03, 2010- odpovědět
Feb 23, 2011- odpovědět
Kvě 15, 2011- odpovědět
Srp 31, 2014- odpovědět
Lis 04, 2014- odpovědět
Lis 08, 2014- odpovědět
Lis 08, 2014- odpovědět
Lis 08, 2014- odpovědět
Lis 08, 2014- odpovědět
Lis 10, 2014Přidat komentář