Naučte se meditovat

28.7.2016 00:01
Duchovno

Najít si v dnešní době chvilku jen sami pro sebe, začíná být poměrně nelehký úkol. Vnitřní klid je přitom důležitý nejen pro očistu naší mysli, ale ovlivňuje i naše každodenní fungování. Naučit se meditovat není žádná věda a zdaleka to není jen výsadou zapřisáhlých jogínů či východních kultur.

Počátky mohou být náročné kvůli naší neklidné, uspěchané mysli, ale nenechte se odradit. Je to dokonalý způsob odpočinku pro naše tělo i mysl, který nestojí nic jiného než trochu času a trpělivosti.


Cílem meditace je naprosté uvolnění mysli a uvědomění si sebe sama. Snažit se pouze být a nemyslet, a postupně tak dojít vnitřnímu klidu. Již po několika meditacích se budete cítit odpočatí a vaše psychika ožije.


Jak začít
S meditací můžete začít v jakémkoliv věku a nemá žádná omezení. Lze ji praktikovat na libovolném klidném místě, kde nebudete rušeni okolním světem. Ideálním místem může být ložnice. Pro začátek zvolte i mírné přítmí, pomohou zatažené závěsy, důležitá je také izolace od okolního hluku: zavřete okna a dveře. Nejčastěji se medituje v naprostém tichu, ale použít lze také klidnou instrumentální hudbu. Z počátku může být těžké se oprostit od svých myšlenek a snažit se jen být. V první fázi proto začněte zlehka, a pokud se nedokážete uvolnit, meditujte jen na pár minut. Pomoci mohou i úpravy meditační místnosti, aby vám v ní bylo příjemně a nic vás zde nerušilo. „Pokud zvolíte k meditaci ložnici, zkuste postupně vyměnit syntetické materiály za přírodní. Začít můžete u postele a v jejím bezprostředním okolí. Bude se vám během noci lépe spát, což prospěje snazší koncentraci při meditaci, a zároveň pomůžete lepšímu proudění energií,“ doporučuje Jakub Šoufek z Johann Malle.


Co potřebujete
K samotné meditaci nejsou potřeba žádné speciální pomůcky. „Pokud se ale chcete opravdu uvolnit a dosáhnout hlubší meditace, doporučují se speciální meditační polštáře, zvané zafu (případně zabuton či zazen) vyrobené z přírodních materiálů,“ radí Jakub Šoufek. Kromě kruhových polštářů jsou k dostání i různé další podsedáky. „Zafu pomáhají uvolnit tlak na dolní pánev, kostrč a případně i prostatu. Zároveň poskytují oporu páteři a ulevují od nepříjemného pocitu v nohou, ale také od bolestí zad a kloubů, což ocení zejména začátečníci, ale i pokročilí, kteří vydrží v meditačních pozicích třeba i dlouhé hodiny,“ doplňuje fyzioterapeut René Kacián.


Samotná meditace
Posaďte se do zkříženého sedu, narovnejte se v zádech, tak aby hlava, krk i záda byly v jedné přímce. Položte si ruce na kolena nebo spojte palec a ukazováček pro lepší proudění energie a zavřete oči. Několikrát se zhluboka nadechněte a následně se snažte svůj dech zklidnit a uvědomovat si proudění vzduchu ve svém těle. Na nic nemyslete. V počátku bude vaše mysl roztěkaná, ale postupně se zklidní. Pomůže, pokud se naučíte správně dýchat, to je klíčem i ke zklidnění mysli. Jestliže nedokážete mysl zklidnit, představujte si místa, kde je vám příjemně.

Související články

Jak zvýšit hladinu dopaminu ve vašem mozku

17.12.2015 00:01

5 věcí, které můžete udělat pro svůj (lepší) mozek

23.6.2015 00:01

6 rychlých a jednoduchých způsobů, jak podpořit svůj imunitní systém

11.6.2014 00:01

Meditace pomáhá zmirnit depresi a uzkost

26.2.2014 00:01

Vzájemná provázanost mysli a těla

19.12.2012 00:01

Medicína z bubnu

14.12.2012 00:01

Sebepoznání bez posuzování

14.12.2012 00:01

Energetizující meditace v přírodě

21.6.2012 00:01

Přijetí svědka a meditace ne-mysli

2.3.2012 00:01

Příprava na noc

22.12.2011 00:01

Jak meditovat

19.9.2011 00:00

Jak se zbavit velkého strachu?

7.7.2011 00:00

Posilněte zadarmo své zdraví

4.3.2011 00:00

Alternativní přístup ke stárnutí a možnosti obrany z pohledu východní medicíny

11.1.2011 00:00

Meditování snižuje výskyt sebedestrukčního chování

13.4.2010 00:00

Je meditace protikřesťanská?

23.12.2009 00:00

Sobectví a meditace

23.9.2009 00:00

Meditace o vyrovnávání se s druhými

18.9.2009 00:00

Vychutnejte si nicnedělání

31.7.2009 00:00

Meditace na obraz

20.5.2009 00:00

Meditace - SPECIÁL

24.3.2009 00:00

Meditace na vůni

7.2.2009 00:00

Nalezení rovnováhy

19.12.2008 00:00

Samota je vaší podstatou

15.2.2008 00:00

Zpěváci manter připomenou význam zpívání pro lidské zdraví

11.5.2007 00:00

Meditace je uvolnění

21.3.2007 00:00

Bdělá přítomnost

16.6.2006 00:00

Sedm zásad lotosového sedu

7.6.2006 00:00

Mahámudrá - práznota

5.5.2006 00:00

Meditace omlazuje

14.4.2006 00:00

Krevní tlak lze snížit také meditací

12.4.2005 00:00

Víra je účinným a bezplatným lékem

25.3.2005 00:00

Soustředění na přítomnost

17.6.2004 00:00

Myšlení

21.5.2004 00:00

Meditací proti stresu

26.9.2003 00:00

Meditace bez hranic!

15.9.2003 00:00

Ticho

28.5.2003 00:00

Meditování prospívá zdraví

11.2.2003 00:00

Připoutanost - zdroj našeho utrpení

9.8.2002 00:00

Tchai-ti jako meditace ztišení

20.5.2002 00:00

Jak si udržet dostatek energie

3.5.2002 00:00

Aby vám to stále pálilo

20.3.2002 00:00

Vyrovnaná samota

12.3.2002 00:00

Hledání pokladu

10.6.2000 00:00

Silová místa vytvořená člověkem

19.4.2000 00:00

Probouzení léčivé energie

5.4.2000 00:00

Meditace vestoje

14.3.2000 00:00

Meditace v těhotenství

7.3.2000 00:00

Druhy mozkových vln a stav vědomí

3.2.2000 00:00

Čím meditace je a čím není

11.1.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *