Alikvotní zpěv - hudba, meditace i terapie

29.5.2009 00:00
Duchovno

Alikvotní zpěv, nebo též hrdelní zpěv, harmonický zpěv je využíván pro meditaci a jako terapeutická metoda. Jedná se o techniku dvojhlasého zpěvu, kdy pokaždé zní základní tón a současně s ním o příslušný interval vyšší alikvotní tón.

Tato technika se vyvinula výhradně v mimoevropských kulturách, a to především v Tuvě a v Tibetu. V Tibetu je harmonický zpěv součástí meditace tamějších mnichů. Dvojhlasost zpěvu, tedy rozeznění alikvotních tónů však není záměrem a cílem, ale vlastně jakýmsi vedlejším produktem meditace. Alikvoty vznikají, protože při meditaci se zpívá velmi pomalu, soustředěně a hluboko. V Tuvě je alikvótní zpěv součástí tradiční kultury (je nazýván Khoomei) a takto tam zpívají především pastevci. Existuje několik různých druhů tuvanského alikvotního zpěvu, všechny jsou však založeny na nápodobě přírodních zvuků, větru, zpěvu ptáků apod. V Evropě nebyl harmonický zpěv provozován až do dvacátého století. V souvislosti s nárůstem zájmu klasicky vzdělaných evropských hudebníků a hudebních skladatelů o mimoevropské hudební kultury byla tato technika objevena a v 70 letech byla rozšířena v souvislosti s působením hnutí New Age.

Alikvotní zpěv je využíván jako prostředek a vůbec způsob meditace. Co se týká tohoto způsobu využití, není ani tak důležitá hudební úroveň, ale spíše fakt, že harmonický zpěv vyžaduje velké soustředení a pozornost, což jsou schopnosti s meditací úzce související.

Harmonický zpěv je také využíván jako terapeutická metoda. Není však uznán oficiální západní muzikoterapií jako skutečně efektivní. Nutno dodat, že také není skoro vůbec prozkoumán, především proto, že se stále vlastně jedná o novinku.

Alikvotní zpěv se nejčastěji využívá k hudebním účelům. V evropském prostředí někteří zpěváci dovedli harmonický zpěv na virtuozní úroveň a hranice se dále rozšiřují.

Dalším důležitým přínosem je využití alikvotního zpěvu v kompozici, resp. psaní, či aranžování skladeb ryze západního charakteru s využitím alikvotního sboru. Tradičně se alikvotní zpěv prováděl pouze sólově nebo unisono. Vytvořením sboru z alikvotních zpěváků pak vzniká těleso s velkým zvukovým potenciálem, radikálně vzrůstají možnosti skladatele, který může využít jak nádherného zvuku, tak dvojhlasosti zpěvu a obrovského tonálního rozsahu a intonačních možností alikvotního sboru.

Technika Alikvotního zpěvu

Zcela základní pro harmonický zpěv je trpělivost. Úplné začátky totiž nejsou příliš jednoduché. Stručně a zjednodušeně řečeno technika alikvotního zpěvu spočívá vlastně ve velmi pomalém přezpívávání samohláskové řady U - O - A - E - I, přičemž jednotlivé alikvóty je třeba trpělivě nalézat a rozeznívat právě mezi těmito samohláskami. Jak pokračujeme v této řadě dál v prostoru mezi jednotlivými samohláskami totiž zaznívají vzestupně tóny alikvotní řady. (Hlásky jsou i v normální řeči co se týče obsažených frekvencí seřazeny přesně takto, U je nejníže a I nejvýše) Alikvoty se vždy ozývají v okamžiku, kdy je zvuk jaksi na půli cesty mezi nějakými dvěma samohláskami. A proto je právě potřeba řadu přezpívávat velmi pomalu, aby bylo možné všechny alikvóty najít. Tato základní technika se nazývá ?NG?, dále existují ještě techniky ?bird? a ?gong?. Prvním cílem je tedy vůbec umět vědomě rozeznít určitý alikvotní tón. Dále je možné se zlepšovat v technice ovládání a obratnosti ve výměně alikvótú podle následující stupnice, kterou formuloval David Hykes. Jedná se vlastně o formy alikvotního zpěvu.

  1. Držet základní tón a nad ním alikvót (to je vlastně již zmíněný základ)
  2. Držet základní a nad ním měnit alikvóty
  3. Měnit základní i alikvót se zachováním jejich intervalu
  4. Držet alikvót a pod ním měnit základní tóny
  5. Měnit základní i alikvótní tón zároveň relativně nezávisle na sobě
  6. Držet základní tón a pod ním vytvářet velmi nízké subharmonické tóny

Tradiční interpreti:

Huun Huur Tu (Tuva)

Yat Kha (Tuva)

Moderní interpreti:

David Hykes (Francie)

Stimmhorn (Christian Zehnder) (Švýcarsko)

Zdroj: Wikipedie

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

technika alikvotneho spevu ma zaujima.rada by som sa spoznala s niekym,kto...
Carmen  |  31.5.2009 14:07

Ahoj Carmen, 5.-12.7. proběhne v jižních Čechách setkání Evropského...
Adéla  |  19.6.2009 20:36

To je moc hezké to poslední videjko.
Rea  |  15.9.2009 09:30

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *